Hoe snel verlies je opgebouwde conditie in een rustige periode?

Dit is de 55ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Hoe snel verlies je opgebouwde conditie in een rustige periode?

INLEIDING:

Was je eindelijk klaar voor je eerste hele of halve marathon of de Amstel Gold Race toertocht, gooide corona de boel op slot. Weg trainingsdoel, weg motivatie. Wat kun je desondanks doen om toch fit te blijven tijdens een lange wedstrijdloze of inactieve periode?

Ook Mathieu van der Poel was wel even klaar met het fietsen op de weg, zo vertelde de renner na afloop van de Ronde van Vlaanderen. Een weekje de fiets helemaal niet aanraken, daar keek zelfs MvdP reikhalzend naar uit.

Van der Poel zal niet de enige sporter zijn die eens geen zin of tijd heeft om te gaan trainen. Druk met je werk, de geboorte van een kind, een lichte blessure, vakantie op een onbewoond eiland waar je niks anders kunt dan in een hangmat liggen, of overvallen worden door een pandemie: soms lukt het gewoon niet om gedurende een paar weken of zelfs een paar maanden je strakke trainingsschema te blijven volgen.

Hoe erg is dat eigenlijk? Moet je je zorgen maken als je een maand minder hard kunt trainen of zelfs helemaal niet? Hoe snel raak je je conditie eigenlijk kwijt en moet je dan weer helemaal vanaf nul beginnen?

Hoe kun je het beste een rustige periode in je sportschema inbouwen zonder dat je spieren gaan krimpen?

En welke knoppen van je training kun je zonder al te grote gevolgen gerust wat omlaag draaien? De frequentie, de duur of de intensiteit?

Het zijn vragen die Gerrit en Jurgen in aflevering 55 van de Slimmer Presteren Podcast proberen te beantwoorden. Uiteraard checken zij tijdens het rondje ‘Zoomen met Vroemen’ hoe coach Guido Vroemen zijn atleten tijdens de huidige wedstrijdloze periode laat trainen.

 

SHOWNOTES:

Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee begon: “In conditie blijven tijdens een beweegcrisis: wat moet je minimaal doen?” verschenen op de webiste van Jurgen (April, 2021): https://jurgenvanteeffelen.nl/in-conditie-blijven-tijdens-een-beweegcrisis-wat-moet-je-minimaal-doen/

‘Narratief’ overzichtsartikel over de minimale dosis inspanning om fit te blijven: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33629972/

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Herinneringen aan, en tips voor, je eerste triathlon

Dit is de 54ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Herinneringen aan, en tips voor, je eerste triathlon

INLEIDING:

De eerste keer is altijd bijzonder. Dit geldt al helemaal voor je eerste triatlon. Wordt het lijden of genieten? Aan de hand van de ervaringsverhalen van luisteraars en de keiharde data geven we in de 54e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast tips voor een onvergetelijke eerste triatlon.

Dat de triatlon tot de verbeelding van sportievelingen spreekt, laat de geschiedenis zien. Want reeds tussen 1920 en 1930 werden in Frankrijk races georganiseerd waarin de disciplines zwemmen, fietsen en hardlopen werden gecombineerd. Alleen kregen deze bijeenkomsten nog niet de naam ‘triatlon’.

Dat gebeurde pas in 1974, toen in de buurt van San Diego in de Verenigde Staten een wedstrijd werd gehouden waarbij er eerst 5 mijl gelopen werd, vervolgens 5 mijl gefietst en ten slotte nog 600 yards gezwommen.

Hawaii als bakermat van de triathlon

Maar pas echt serieuze bekendheid kreeg de triatlon een paar jaar erna toen op Hawaii de eerste Ironman georganiseerd werd. Het verhaal moge bekend zijn: in een bar op Honolulu ontstond een discussie over de vraag welke atleten nu eigenlijk de beste conditie zouden hebben: zwemmers, wielrenners of toch hardlopers?

Er was maar één manier om daar achter te komen: een wedstrijd waarin de drie disciplines -en wel in de zwaarste variant die het eiland kende, namelijk de Roughwater Swim (3,85 km), de Around Oahu Bike Race (185 km) en de Honolulu Marathon (42,195 km)- gecombineerd werden. Van de 15 deelnemers die in de vroege ochtend van 18 februari 1978 startten, wisten er uiteindelijk twaalf de monstertocht te volbrengen.

Triathlon in vele soorten en maten

En de rest is geschiedenis. Triatlon heeft de afgelopen 50 jaar een mooie ontwikkeling doorgemaakt en staat sinds 2000 op het programma van de Olympische Spelen. Van een hele korte sprinttriatlon tot een tienvoudige triatlon, elke combinatie die je je kunt bedenken is zowat mogelijk tegenwoordig. Menig sporter heeft inmiddels de triatlon ontdekt of wil hem juist gaan ontdekken.

En dat is niet voor niets.

Want die eerste triatlon… die blijft je altijd bij.

 

SHOWNOTES:

De eerste Bikse triatlon: https://www.verhalenuitdekempen.nl/nl/de-eerste-regionale-triatlon

Ironman Hawaii progressie over de laatste 40 jaar: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30897812/

Verandering in zwem-, fiets- en looptijden tijdens OD en Ironman de afgelopen 25 jaar: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26808853/

Interview met Rob Barel: https://utrechtsesportkrant.nl/triatleet-rob-barel-ook-nog-op-zestigste/

Waarom je niet te lang moet wachten (wil je voor je pr gaan): https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28225523/

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

De hardloopschoenrevolutie dendert voort: toch maar aan de dikke zolen?

Dit is de 53ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

De hardloopschoenrevolutie dendert voort: toch maar aan de dikke zolen?

INLEIDING:

De innovatieve hardloopschoenen waarmee Eliud Kipchoge de marathon onder de twee uur afraffelde, hebben inmiddels concurrentie gekregen. In navolging van Nike hebben ook de andere fabrikanten marathonschoenen, en ook spikes, op de markt gebracht met veerkrachtige zolen en een stijve carbonplaat erin verwerkt. Is nú dus het moment om je geld uit te geven aan een paar dure superstappers?

Loopt nou echt iedereen met een carbonplaat?

Natuurlijk was er ruime aandacht voor de uitmuntende prestaties van de Nederlandse atletiekploeg op de afgelopen EK atletiek begin maart in het Poolse Torun. Zeven medailles, waarvan vier keer goud, was de oogst voor TeamNL; een ongekend succes, nog nooit eerder in de geschiedenis vertoond.

Maar wat vooral ook de aandacht trok, waren de spikes waarop de atleten liepen. Want in navolging van de marathonschoenen waar het Amerikaanse sportschoenenconcern het afgelopen decennium haar pijlen op richtte, bracht Nike in 2020 ook baanschoenen op de markt waarin dezelfde technologische snufjes in de zool zijn verwerkt.

Alle records sneuvelen met die nieuwe hardloopschoenen

Dat atleten er hard op lopen, dat lieten de gesneuvelde records op de baan het vorige jaar al zien. Het ging hierbij om loopprestaties die allen langer dan tien jaar overeind hadden gestaan: de 5 kilometer bij de vrouwen (nieuwe recordhouder: de Ethiopische Letesenbet Gidey), en de 5 en 10 kilometer bij de mannen (beide nummers verbeterd door de Oegandees Joshua Cheptegui). Tel hierbij nog op de twee werelduurrecords die er aangingen -door Sifan Hassan en de Brit Mo Farah- en er valt moeilijk anders te concluderen dan dat het langeafstandslopen ook op de baan een flinke boost heeft gekregen.

Inmiddels hebben andere schoenfabrikanten ook wegschoenen en spikes op de markt gebracht met dikke zolen. Vrij baan dus voor iedere hardloper om over te schakelen op de snelle stappers: de al bijna afgezwaaide Michel Butter deed het en liep afgelopen zondag prompt binnen de limiet voor de Olympische marathon in Tokio deze zomer.

Is nu dus het moment voor iedereen om in te stappen?

Aflevering 53 van de Slimmer Presteren Podcast zet alle voor- en nadelen van de ‘superstappers’ op een rij en hoort tijdens het ‘Zoomen met Vroemen’ van coach Guido Vroemen of hij ook zo enthousiast over de schoenen met de dikke zolen is.

 

SHOWNOTES:

Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee gebegon: “De Hardlooprevolutie dendert voort” (verschenen in Sportgericht, 2021): https://jurgenvanteeffelen.nl/de-hardloopschoenrevolutie-dendert-voort/

Over het eerste onderzoek van de Vaporfly door Wouter Hoogkamer: https://jurgenvanteeffelen.nl/de-hardloopschoenrevolutie/

Eerdere aflevering over de innovatieve hardloopschoenen, waarin we nog genoeg twijfels hadden: https://jurgenvanteeffelen.nl/nike-vaporfly-wat-is-de-grens-van-innovatie-in-de-sport/

Podcast aflevering met Wouter Hoogkamer, de man van de 4%: https://slimmer-presteren-podcast.nl/captivate-podcast/nieuwe-hardloopschoenen-wat-valt-er-nog-te-winnen-met-wouter-hoogkamer/

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Extra vitamine D voor een betere sportprestatie?

Dit is de 52ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Extra vitamine D voor een betere sportprestatie?

INLEIDING:

De donkere winterperiode loopt ten einde en het buitensporten lonkt. Tijd om onze vitamine D spiegels op te peppen! Laat het zonnetje maar komen dus…Maar profiteert de sportprestatie hier ook van en is het daarom goed om vitamine D als supplement te nemen?

De kracht van zonlicht voor spieren en gewrichten

In de jaren ’50 van de vorige eeuw viel ineens het kwartje bij een aantal Duitse sportwetenschappers. Ze kregen regelmatig de vraag van oplettende sportcoaches hoe het toch kwam dat atleten zoveel vooruitgang boekten wanneer de dagen gingen lengen en de zon langer hoog aan de hemel stond. Zat er iets speciaals in het zonlicht, een prestatiebevorderende stof misschien?

Het antwoord volgens de wetenschappers: vitamine D. Gratis en voor niets geproduceerd in de menselijke huid met de hulp van ultraviolette straling uit het zonlicht. Zonder vitamine D te meten was het voor de coaches klip en klaar: de Duitse atleten moesten nog maar een pilletje aan hun dieet toevoegen, eentje waar vitamine D in zat.

Zelfs topsporters komen te weinig buiten in de winter

De hedendaagse leveranciers van supplementen voor de sportmarkt zal het als muziek in de oren klinken. Vitamine D is immers goed voor botten, spieren en wellicht ook het immuunsysteem, en is het bovendien niet zo dat in de winterperiode een grote groep mensen sowieso te laag in hun vitamine D zit?

Wat dat betreft zijn sporters ook maar mensen die bij guur winterweer liever binnen blijven en onvoldoende zon zien, en ook met hun normale voedselinname geen extra rekening houden met de algemene dagelijkse hoeveelheid vitamine D die ze zouden moeten binnenkrijgen. Een onderzoek van een paar jaar geleden onder een grote groep Nederlandse topsporters liet dat laatste ook zien, en dat waren nota bene topsporters. Kortom: supplementeren die sporters!

Is er wetenschappelijk bewijs voor Vitamine D slikken?

Of zijn het vooral mooie praatjes die de vitamine D makers hier ons willen verkopen? Wat is eigenlijk het wetenschappelijk bewijs dat méér vitamine D ook direct de sportprestatie verbetert en onder welke omstandigheden precies? En hoeveel moet je dan nemen en kun je eigenlijk ook teveel slikken?

In aflevering 52 van de Slimmer Presteren Podcast bespreken Gerrit en Jurgen of vitamine D een zinvolle aanvulling op het sportersdieet is.

Uiteraard gaan ze hiervoor tijdens het rondje ‘Zoomen met Vroemen’ ook te rade bij sportarts en topcoach Guido Vroemen: raadt hij zijn atleten extra vitamine D aan?

 

SHOWNOTES:

Engelse studie uit 2018 die naar invloed vitamine D op de sportprestatie onder grote groep militairen keek: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6282681/

Knelpunten bij de huidige kennis over vitamine D en de sportprestatie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5790847/

Alex Hutchinson’s kijk op de rol van vitamine D als supplement voor atleten: https://www.outsideonline.com/2420325/vitamin-d-athletic-performance-research

Proefschrift Floris Wardenaar naar voedingsinname van Nederlandse topsporters: https://edepot.wur.nl/399863

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

 

Gezond eten in coronatijd: 10 slimme eet-tips om af te vallen

Dit is de 51ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Gezond eten in coronatijd: 10 slimme eet-tips om af te vallen

INLEIDING:

Het zijn lastige tijden voor mensen die graag actief zijn en daarbij ook van lekker eten houden. Want de coronakilo’s stapelen zich langzaam in je lichaam op terwijl het echte sportseizoen nog op zich laat wachten. In aflevering 51 van de Slimmer Presteren Podcast geven Gerrit en Jurgen tien tips die je helpen om op gewicht te blijven.

Nederland wordt hoe langer hoe dikker

“We zijn gezamenlijk miljoenen coronakilo’s aangekomen”, vertelde demissionair premier Mark Rutte tijdens een van zijn afgelopen persconferenties. Hoewel deze uitspraak wat overdreven lijkt -een steekproef van het Voedingscentrum aan het eind van 2020 gaf aan dat 17 procent van de ondervraagden sinds het begin van de coronacrisis daadwerkelijk zwaarder was geworden maar dat 63 procent op gewicht was gebleven- is het inmiddels duidelijk dat de lockdown niet aan ons voorbijgaat zonder schadelijke gevolgen voor de gezondheid.

Het effect van bewegen op gewicht

Minder beweging draagt hier in belangrijke mate aan bij. Corona heeft Nederland in een beweegcrisis gebracht, zo concludeerde recent onderzoek van de HAN. Zo is een derde van de volwassenen vanaf 25 jaar minder gaan wandelen, fietsen of sporten tijdens de coronacrisis.

Gelukkig kwam een kleine groep (twaalf procent) juist meer in beweging, maar de toename van 77 miljoen beweegminuten per week in deze groep weegt bij lange na niet op tegen het verlies van 226 miljoen beweegminuten in de week in de eerste groep.

Slimme eetwissels voor structurele verandering

Het maakt het belang van gezond eten in deze periode alleen nog maar belangrijker. Dat is best lastig want het vaker verplicht thuiszitten heeft een aanzienlijke invloed op ons eetpatroon. Is een speciaal dieet hiervoor nodig? Nee, zeker niet. Maar een paar slimme eettips brengen je al snel in de juiste richting.

De 51e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast zet er tien voor je op een rij. De leukste online sessie over afvallen waarin je leert hoe je met de juiste voeding nog fitter kunt worden. Doe er je voordeel mee!

SHOWNOTES:

De eetwissels van het Voedingscentrum: https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema/eetwissel.aspx

 

Waarom meer sporten niet automatisch tot meer gewichtsverlies leidt: https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-calories

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast