Gezond eten in coronatijd: 10 slimme eet-tips om af te vallen

De 51e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast zet 10 slimme eetwissels voor je op een rij. De leukste online sessie over afvallen waarin je leert hoe je met de juiste voeding nog fitter kunt worden. Doe er je voordeel mee!

Dit is de 51ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Gezond eten in coronatijd: 10 slimme eet-tips om af te vallen

INLEIDING:

Het zijn lastige tijden voor mensen die graag actief zijn en daarbij ook van lekker eten houden. Want de coronakilo’s stapelen zich langzaam in je lichaam op terwijl het echte sportseizoen nog op zich laat wachten. In aflevering 51 van de Slimmer Presteren Podcast geven Gerrit en Jurgen tien tips die je helpen om op gewicht te blijven.

Nederland wordt hoe langer hoe dikker

“We zijn gezamenlijk miljoenen coronakilo’s aangekomen”, vertelde demissionair premier Mark Rutte tijdens een van zijn afgelopen persconferenties. Hoewel deze uitspraak wat overdreven lijkt -een steekproef van het Voedingscentrum aan het eind van 2020 gaf aan dat 17 procent van de ondervraagden sinds het begin van de coronacrisis daadwerkelijk zwaarder was geworden maar dat 63 procent op gewicht was gebleven- is het inmiddels duidelijk dat de lockdown niet aan ons voorbijgaat zonder schadelijke gevolgen voor de gezondheid.

Het effect van bewegen op gewicht

Minder beweging draagt hier in belangrijke mate aan bij. Corona heeft Nederland in een beweegcrisis gebracht, zo concludeerde recent onderzoek van de HAN. Zo is een derde van de volwassenen vanaf 25 jaar minder gaan wandelen, fietsen of sporten tijdens de coronacrisis.

Gelukkig kwam een kleine groep (twaalf procent) juist meer in beweging, maar de toename van 77 miljoen beweegminuten per week in deze groep weegt bij lange na niet op tegen het verlies van 226 miljoen beweegminuten in de week in de eerste groep.

Slimme eetwissels voor structurele verandering

Het maakt het belang van gezond eten in deze periode alleen nog maar belangrijker. Dat is best lastig want het vaker verplicht thuiszitten heeft een aanzienlijke invloed op ons eetpatroon. Is een speciaal dieet hiervoor nodig? Nee, zeker niet. Maar een paar slimme eettips brengen je al snel in de juiste richting.

De 51e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast zet er tien voor je op een rij. De leukste online sessie over afvallen waarin je leert hoe je met de juiste voeding nog fitter kunt worden. Doe er je voordeel mee!

SHOWNOTES:

De eetwissels van het Voedingscentrum: https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema/eetwissel.aspx

 

Waarom meer sporten niet automatisch tot meer gewichtsverlies leidt: https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-calories

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

2 reacties op “Gezond eten in coronatijd: 10 slimme eet-tips om af te vallen”

Leuk als presentatie voor een bedrijf maar dit zijn tips die voor serieuze sporters ( ik weet niet hoe breed jullie publiek is) weinig nieuws opleveren. Ik neem zelf tijdens een halve marathon wel eens processed food (gelletje) en inderdaad na de training MAGERE chocolademelk voor eiwit, suikers en mineralen. en voor het slapen nog kwark. Omdat ik 60 plus ben zelfs nog wat extra eiwit omdat de oudjes nu eenmaal meer eiwit(leucine) nodig hebben om de eiwitopbouw op gang te houden. Maar dan moet er natuurlijk ook wel getraind worden eiwit alleen werkt niet.
Koud douchen en dippen moet je heel ,lang doen om het dna van het bruine vet te stimuleren het is meer hype dan science. Koude stimuleert de eetlust het lichaam wil immers brandstof om weer naar die 37 graden te komen dus netto gaat het je niet veel opleveren. wel mooie plaatjes op social media
En van mijn cappuccino neem ik geen afscheid die 1 gram suiker kan ik wel compenseren.

Dank Johan voor je reactie. Klopt: deze aflevering was idd bedoeld voor een veel breder publiek dan serieuze sporters alleen. Maar nog steeds: ik ken serieuze sporters die de ‘voedingsbasics’ aan hun laars lappen omdat ze menen dat hun sportgedrag dat wel compenseert. Groet!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *