Foamrollen voor en na het sporten: zinvol of onzin?

Foamrollers zijn een geliefd voorwerp voor fitness freaks en fysiotherapeuten. Maar heeft rollen voor en na het sporten eigenlijk een effect op de prestatie en het herstel. En hoe werkt dit dan?

Dit is de 68e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Foamrollen voor en na het sporten: zinvol of onzin?

INLEIDING:

Foamrollers zijn een geliefd voorwerp voor fitness freaks en fysiotherapeuten. Maar heeft rollen vóór en na het sporten eigenlijk een effect op de prestatie en het herstel? En hoe werkt dit dan? Pak je koffiemok, nestel je op of onder een foamroller en luister naar aflevering 68 van de Slimmer Presteren Podcast.

Het zag er uitermate gezellig uit op de foto die tijdens het EK voetbal in de kranten verscheen. Volgens het onderschrift ging het om een trainingssessie van Oranje: op het beeld zelf waren een zestal internationals op de grasmat aan het keuvelen terwijl ze allemaal een oranje roller onder hun zitvlak hadden. Het was nog net niet dat ze een kaartje aan het leggen waren, maar ontspannen deden ze naar het zich laat aanzien zeer zeker wel op hun roller.

Dat de foamrol uiteindelijk geen droomrol voor het Nederlands elftal werd, weten we inmiddels. Maar dat na zijn introductie in de Verenigde Staten de foamrol inmiddels breed omarmd wordt door de sportwereld, is duidelijk.

Volgens onderzoek van een paar jaar geleden onder bijna 700 Amerikaanse fysiotherapeuten gebruikt zo’n tachtig procent een foamroller in de praktijk. Maar ook gaf negentig procent van de ondervraagden aan dat er een gebrek aan wetenschappelijk bewijs voor de veronderstelde positieve werking van het rollen is.

In deze aflevering van de Slimmer Presteren Podcast buigen Gerrit en Jurgen zich over de vraag of er inmiddels al meer wetenschappelijk onderzoek naar de foamrol gedaan is en hoe deze dan het beste ingezet kan worden voor een betere sportprestatie.

Tijdens het rondje Zoomen met Vroemen vertelt topcoach Guido Vroemen over zijn ervaring met de roller.

 

SHOWNOTES:

Review uit 2015 naar de effecten van rollen op bewegingsvrijheid, spierpijn en sportprestatie: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26618062/

 

Meta-analyse uit 2019 naar de effecten van foam rollen voor en na het sporten op de sportprestatie en het herstel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31024339/

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

2 reacties op “Foamrollen voor en na het sporten: zinvol of onzin?”

Even wat extra informatie van een fysiotherapeut/ triatleet
Voor een goede gecoordineerde beweging heb je voldoende actieve mobiliteit nodig. Wanneer de spierspanning in een spier of spiergroep te hoog is en daardoor de coordinatie verstoord wordt, wil je de spanning in die spier verlagen. Ook kan er in spieren sprake zijn van triggerpoints die pijn met soms uitgestraalde pijn kunnen geven. Dit is niet beperkend voor de beweging maar pijn verstoord vaak wel de beweging door pijn ontwijkend gedrag.
Deze twee problemen kun je middels deep tissue massage beinvloeden. Bij triggerpoints is met de hand voelbaar dat de triggerpoint onder druk langzaam loslaat. terwijl dat gebeurt geeft de behandelde persoon vaak aan dat de pijn wegtrekt en het soms lijkt of je niet meer op de goede plek zit. Als je daarna de spier loslaat is het idee dat de locale doorbloeding weer hersteld is. Met de foamrol kan je dus zelf dit gevoel als volgt opzoeken; zoek de meest pijnlijke plek in de spier, verhoog de druk tot een nog net dragelijk punt, wacht tot het voelt of je niet meer op de juiste plek zit en laat daarna los.
wanneer een hele spier of spierbundel een te hoge spanning (tonus) heeft kun je beter op zoek naar de reden waarom die spier gespannen is. vaak is er sprake van instabiliteit van een enkel, knie of schouder. Vergroot de active stabiliteit en ga de keten waarin de te gespannen spier licht rekken. dit is de duurzamere oplossing voor het probleem. Voor het lekkere gevoel en iets extra doorbloeding kun je ook de foamrol er naast gebruiken.
Oja en als al het bovenstaande niet werkt neem dan een aanvullende verzekering en bel de leukste fysio die je kent!

Hoi Marliz, dank voor deze geweldig verhelderende toelichting. Zeg jij dan als fysio dan ook “foamrollen = zinvol voor elke athleet?” Ook amateurs? En hoeveel / hoe vaak raad jij dan aan?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *