Slimmer trainen: hoe kan hartslagvariabiliteit (HRV) je hierbij helpen?

Een trainingsprogramma heeft helaas niet bij iedereen evenveel effect. Maar om dan meteen maar een coach in te schakelen is ook nogal wat. Kan inzicht in je HRV je helpen bij het optimaliseren van je trainingsschema?

Dit is de 62e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Slimmer trainen: hoe kan hartslagvariabiliteit (HRV) je hierbij helpen?

INLEIDING:

Gewoon hard trainen en dan ga je wel vooruit: was het maar zo simpel! Een trainingsprogramma heeft helaas niet bij iedereen evenveel effect. Maar om dan meteen maar een coach in te schakelen is ook nogal wat. Kan inzicht in je HRV je helpen bij het optimaliseren van je trainingsschema? Je hoort het in aflevering 62 van de Slimmer Presteren Podcast.

‘Sinds Femke Bol haar polshartslagmeter showde, is de gadget een rage op Papendal’, zo kopte de Volkskrant afgelopen zaterdag in haar sportkatern. Hoewel sporthorloges al langer in staat zijn om de hartslag van een atleet te meten, is de nieuwste wearable extra geliefd omdat deze ook gegevens verzamelt over de trainbaarheid van de atleet die hem om de pols heeft.

Een belangrijke parameter is hierbij de hartslagvariabiliteit: hoe uitgeruster de sporter, hoe groter de natuurlijke variatie in de tijd tussen opeenvolgende hartslagen in rust, en des te meer trainingsprikkels hij of zij aankan.

Maar het mooie is, volgens onder andere atletiektrainer Bram Peters, dat dit ook de andere kant op werkt. Laat de uitslag een afname in de hartslagvariabiliteit zien, dan is hij op zijn hoede en moet hij uitkijken met wat hij zijn pupillen voorschotelt op de training. Peters denkt dan ook dat het polsbandje het begin is van een technologische revolutie op Papendal. “Over vijf of tien jaar moet je wellicht door een poortje bij de baan waar dan een lampje knippert. Groen is volledig belastbaar, oranje is oppassen en bij rood kan je helemaal niet trainen”, zo schetst hij in de Volkskrant.

Het roept de vraag op of het nu al slim is om je training af te stemmen op je HRV. Is hier wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en wat zijn de bevindingen? Zijn er valkuilen wanneer je je training wil inrichten op de uitslag van je wearable?

In aflevering 62 van de Slimmer Presteren Podcast gaan Gerrit en Jurgen op zoek naar antwoorden. Uiteraard kloppen ze hiervoor ook aan bij wearabletester van het eerste uur, coach Guido Vroemen.

 

SHOWNOTES:

Meta-analyse uit 2020 naar het effect van HRV-gebaseerde training bij duursporters: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33143175/

Studie Sander Berk bij NL triatleten op hoogtestage: https://www.researchgate.net/publication/346057205_Heart_rate_variability_during_the_first_week_of_an_altitude_training_camp_is_representative_of_individual_training_adaptation_at_the_end_of_the_camp_in_elite_triathletes

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *