Categorieën
Interview met gast Masters of Movement Seizoen 9

190. Slimmer presteren door méér te spelen: lessen van Joe Baker tijdens de ASM Masters of Movement

Ontdek hoe structured play en een holistische benadering van talentontwikkeling jouw sportprestaties kunnen verbeteren. Joe Baker deelt inzichten over plezier, variatie en duurzame sportcarrières in deze inspirerende aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

Home » Afleveringen » Seizoen 9 » 190. Slimmer presteren door méér te spelen: lessen van Joe Baker tijdens de ASM Masters of Movement

Dit is een 190e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Slimmer presteren door méér te spelen: lessen van Joe Baker tijdens de ASM Masters of Movement

In deze aflevering van de Slimmer Presteren Podcast bespreken we de inzichten van de Canadese sportwetenschapper Joe Baker, die tijdens de ASM Masters of Movement bijeenkomst sprak over het concept ‘structured play’ in sport en talentontwikkeling. Joe Baker deelt zijn visie op hoe structured play kan bijdragen aan betere sportprestaties en meer plezier in het sporten.

De 10.000 Uren Regel: Achterhaald en gedateerd

Joe Baker benadrukt dat het idee dat je 10.000 uur moet trainen om uit te blinken in een sport inmiddels achterhaald is. Hij stelt dat plezier en variatie in bewegen centraal moeten staan, wat leidt tot een duurzamere sportcarrière en meer plezier in het sporten. Dit sluit aan bij het concept van structured play, waarbij gestructureerde spelelementen worden geïntegreerd in trainingen om atleten te motiveren en veelzijdiger te laten bewegen.

Wat is Structured Play?

Geert Savelsbergh, een van de oprichters van het Athletic Skills Model (ASM), legt uit hoe structured play een compromis vormt tussen vrije speelvormen en gestructureerde trainingsmethoden. Door variatie in beweging aan te bieden, worden sporters flexibeler en actiever, wat leidt tot betere prestaties in hun specifieke sport. Het doel is om sporters meerdere bewegingsoplossingen te laten ontdekken en hen actief te betrekken bij hun eigen leerproces.

Praktische toepassingen van Structured Play

Jurgen van Teeffelen en Gerrit Heijkoop bespreken ook hoe deze benadering in de praktijk kan worden toegepast, zowel voor kinderen als voor volwassen sporters. Voor kinderen betekent dit dat ze door verschillende sporten en spelvormen te beoefenen een brede motorische basis ontwikkelen. Voor volwassen atleten, zoals triatleten, kan structured play helpen om trainingen leuker en socialer te maken, wat de motivatie en het plezier in de sport verhoogt.

Plezier en motivatie in sport

De aflevering gaat verder in op het belang van plezier in sport, zowel voor topsporters als voor recreatieve sporters. Het behouden van plezier en motivatie is cruciaal voor langdurige betrokkenheid bij sport en beweging. Joe Baker pleit voor een meer holistische benadering van talentontwikkeling, waarbij coaches en trainers aandacht besteden aan zowel de prestaties als het welzijn van hun atleten.

ASM initiatief voor basisscholen: Bewegen en leren

Tot slot bespreken we ook een nieuw initiatief van ASM voor basisscholen, waarbij kinderen in de klas meer gaan bewegen en leren over bewegen. Dit programma biedt leerkrachten handvatten en inspiratie om op een speelse en gevarieerde manier bewegingsonderwijs te integreren in de dagelijkse lessen. Dit initiatief richt zich op het vergroten van de bewegingsvaardigheden van kinderen en het bevorderen van een gezonde en actieve levensstijl.

De toekomst van talentontwikkeling

Joe Baker’s inzichten en het concept van structured play bieden een frisse blik op talentontwikkeling en sporttraining. Door plezier en variatie centraal te stellen, kunnen sporters niet alleen betere prestaties leveren, maar ook langer gemotiveerd blijven.

Het ASM initiatief voor basisscholen toont aan hoe deze principes al op jonge leeftijd kunnen worden geïntroduceerd, wat bijdraagt aan een gezondere en actievere generatie.

Vragen die in deze aflevering worden beantwoord zijn:

1. Wat is structured play en hoe verschilt het van traditionele training?
Structured play combineert de voordelen van vrije speelvormen met gestructureerde trainingsmethoden. Het biedt atleten variatie in beweging, wat hen helpt meerdere bewegingsoplossingen te ontdekken en actiever te worden.

2. Waarom is de 10.000 uren regel achterhaald?
Joe Baker legt uit dat deze regel te simplistisch is en voorbijgaat aan het belang van plezier en variatie in bewegen. Plezier en gevarieerde bewegingsactiviteiten dragen bij aan een duurzamere sportcarrière en betere prestaties.

3. Hoe kan structured play worden toegepast in de praktijk?
Voor kinderen betekent dit het beoefenen van verschillende sporten en spelvormen om een brede motorische basis te ontwikkelen. Voor volwassen atleten kan structured play helpen om trainingen leuker en socialer te maken, wat de motivatie verhoogt.

4. Wat is het nieuwe initiatief van ASM voor basisscholen?
ASM heeft een lesmodule ontwikkeld waarmee kinderen in de klas meer gaan bewegen en leren over bewegen. Dit programma biedt leerkrachten handvatten en inspiratie om op een speelse en gevarieerde manier bewegingsonderwijs te integreren in de lessen.

Video over slimmer presteren door méér te spelen: lessen van Joe Baker tijdens de ASM Masters of Movement

https://www.youtube.com/watch?v=uV8TlrJlecs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *