De feiten en fabels van sportvoeding

Voeding speelt een belangrijke rol in het dagelijks leven van iedere sporter. Een gezonde leefstijl bevat namelijk een goede balans tussen voldoende beweging en gezond en gevarieerde voeding. In de Slimmer Presteren Podcast bespreken presentatoren Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen hoe een gebalanceerd dieet eruitziet en hoe sportvoeding je prestatie kan beïnvloeden.

Sportvoeding

Sportvoeding is een enorm breed en persoonlijk onderwerp. Niet iedere atleet heeft baat bij hetzelfde dieet. Zo weten duursporters dat ze voldoende koolhydraten moeten eten voor een inspanning. En zijn krachtsporters zich ervan bewust dat eiwitten niet mogen ontbreken in hun voedingsschema. Maar er gaan ook geruchten over wat minder bekende voedingsmiddelen die sportprestaties zouden opkrikken. Denk bijvoorbeeld aan het efficiënt reguleren van energie met bietensap. Of het tegengaan van spierkramp door het nuttigen van augurkensap. In de onderstaande afleveringen duiken Gerrit en Jurgen in de wereld van sportvoeding. Want wat moet je juist wel toevoegen aan je dieet, en wat kun je beter achterwege laten?

Supplementen in overvloed

Een sportdieet bestaat tegenwoordig niet alleen meer uit voeding. Het kan op allerlei manieren uitgebreid en aangevuld worden. Zo liggen winkels vol met bijvoorbeeld repen, pillen, drankjes en poeders. En ontbreekt er iets in de winkel, dan heb je altijd nog het internet. Voor verkopers een echte goudmijn. Want wie wil er nou niet slimmer presteren dankzij een poedertje of pilletje? Zo gaan er verhalen de rondte over de prestatiebevorderende werking van vitamine D, of bicarbonaat (een ingrediënt van baking soda en schuurmiddel) bijvoorbeeld. Maar is het wel verstandig om dit soort supplementen aan je sportdieet toe te voegen? Of kunnen we deze hypes maar beter aan ons voorbij laten gaan? Gerrit en Jurgen bespreken het aan de hand van de wetenschap en hun eigen ervaringen in de onderstaande afleveringen van de Slimmer Presteren Podcast.


Lijst met afleveringen van de Slimmer Presteren Podcast over sportvoeding:


Video’s van de Slimmer Presteren Podcast over sportvoeding:

Aflevering 8. Sportdrank tijdens wedstrijden: hoe, wat en waarom?

Ze komen in verschillende kleurtjes en smaken en claimen (bijna) allemaal dat ze nodig zijn tijdens duurinspanning. Maar is dat ook zo? En waar moet je op letten bij het kiezen van jouw sportdrank?

Aflevering 12. Game Changers: beter presteren op een vegetarisch dieet?

In de Netflix-documentaire ‘The Game Changers’ zweren allerlei topatleten en -sporters bij een vegetarisch of zelfs veganistisch dieet. Volgens de makers is het een hardnekkige mythe dat sporters vlees nodig hebben voor hun prestaties en herstel. Atleten zouden zelfs veel beter gedijen op een plantaardig dieet. Kan een atleet zijn stukje vlees inderdaad beter links laten liggen? En presteren sporters echt beter met een vegetarisch of misschien wel veganistisch dieet?

Aflevering 24. Ketonen in het sportdieet: zinvol of onzin voor een betere sportprestatie?

Met de Tour de France voor de deur schotelt de Slimmer Presteren Podcast hun luisteraars deze aflevering een portie ketonen voor. Want wanneer het wielerpeloton weer serieus gaat koersen, komt ook het gebruik van ketonen om de hoek kijken. Zijn ketonen inderdaad een superbrandstof voor wielrenners? Moeten ze daarom snel op het menu van iedere duursporter komen te staan? En wat is het bewijs inmiddels?

Aflevering 25. Wat moet je eten bij extreme sportieve inspanning?

Wielrenners verbruiken bakken met energie tijdens drie weken Tour de France en moeten flink wat eten om op gewicht te blijven. Maar wat als je veel langer door moet, hoe krijg je dan je energie binnen? Wat moet je dan eten voor het sporten?

Aflevering 29. Bietensap als ’toverdrank’: zinvolle aanvulling op het dieet voor sporters?

Tijdens de Olympische Spelen in Londen in 2012 stonden verdacht veel atleten met paars uitgeslagen lippen en een donkerrode gloed op hun tanden aan de start: bietensap maakte zijn intrede in de sportwereld. Tien jaar later prijzen fabrikanten van voedingssupplementen het paarse goedje nog altijd aan als ondersteuning van de sportieve prestaties. Maar waarom is dat eigenlijk zo?

Aflevering 35. Het raadsel van spierkramp: is augurkensap een oplossing?

Het is het horrorscenario van elke atleet: ga je voor een toptijd, krijg je pats boem kramp in je kuit of in je hamstring. Auw! Maar wat is eigenlijk de oorzaak van spierkramp? Komt het door de hitte of heb je misschien te weinig gedronken? En kun je het vermijden door het drinken van augurkensap?

Aflevering 41. Het gezonde kerstdiner: hoe ziet een gezonde sportmaaltijd eruit?

Dat eten belangrijk is voor de sportprestatie, is duidelijk. Maar wat zet je dan op tafel tijdens de feestdagen? Is een traditionele gevulde kalkoen voldoende of horen hier ook aanvullende supplementen bij? Schuif gezellig aan bij de Kerstbrunch van de mannen van de Slimmer Presteren Podcast.

Aflevering 51. Gezond eten in coronatijd: 10 slimme eettips om af te vallen

Het zijn lastige tijden voor mensen die graag actief zijn en daarbij ook van lekker eten houden. Want de coronakilo’s stapelen zich langzaam op, terwijl het echte sportseizoen nog op zich laat wachten. Gerrit en Jurgen geven je tien eettips die je helpen bij afvallen of om op gewicht te blijven.

Aflevering 52. Extra vitamine D voor een betere sportprestatie?

De donkere winterperiode loopt ten einde en het buitensporten lonkt. Tijd om onze vitamine D-spiegels op te peppen! Laat het zonnetje maar komen dus… Of zijn het vooral mooie praatjes die de vitamine D-makers hier ons willen verkopen? Wat is eigenlijk het wetenschappelijke bewijs dat méér vitamine D ook direct de sportprestatie verbetert en onder welke omstandigheden precies? Hoeveel moet je dan nemen? En kun je ook teveel slikken?

Aflevering 57. Helpt extra bicarbonaat de sportprestatie?

Dat in een zware wedstrijd het melkzuur zowat uit je oren spuit, is sterk overdreven. Maar dat spieren tijdens een intensieve inspanning gaan verzuren, is zeker het geval. Kan bicarbonaat hiertegen helpen en zo verlichting geven? En werkt smeren eigenlijk net zo goed als slikken? De heren bespreken de voor- en nadelen van bicarbonaat voor atleten.

Aflevering 69. Hoeveel moet je drinken tijdens een hardlooprace?

Goed drinken is het advies dat elke sporter meekrijgt, vooral als het warm is. Tegenwoordig staat er al gauw op iedere 5 kilometer van een marathon een drinkpost opgesteld, waar – ervan uitgaande dat niet een of andere onverlaat alle bekertjes omgooit – lopers naar hartenlust water of sportdrank kunnen nemen. Is het slim om bij elke drankpost onderweg voor de zekerheid een bekertje te pakken? En wat als je bidon leeg is: word je dan langzamer?

Aflevering 72. Biertje na het sporten: gewoon doen of liever laten staan?

Na een zware training of succesvolle race komt de tijd om te herstellen, na te genieten én te ontspannen. Een ijskoud biertje smaakt hier dan prima bij. Maar moet dit per se een alcoholvrije Radler zijn? En is een beetje alcohol op zijn tijd van invloed op je sportprestatie?

Aflevering 73. Glucose meten tijdens het sporten (CGM): zinvol of onzin?

Het viel Nederlands kampioen MTB en tevens co-host van de Knabbel & Babbel Podcast Anne Tauber op, dat steeds meer gezonde sporters lijken te trainen met een diabetes-patch. Een medisch hulpmiddel waarmee diabetespatiënten in real-time hun glucosespiegel kunnen monitoren. Hoe zinvol is dit voor de gezonde sporter?

Aflevering 78. Waarom helpt sporten amper om af te vallen?

Het is de belofte van meer bewegen: calorieën verbranden om zo je overtollige kilo’s kwijt te raken. Maar uit tal van onderzoeken blijkt dat je aan het einde van een sportieve dag een stuk minder energie hebt verbruikt dan gedacht. Waar blijven die calorieën dan? Gerrit en Jurgen duiken in de materie.


Vond je deze afleveringen over sportvoeding interessant? Dan zijn deze afleveringen misschien ook iets voor jou: