Optimaal herstellen na het sporten

Dit is de 2e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Optimaal herstellen na het sporten

– nalv het boek ‘Good to Go’ van Christie Aschwanden.

INLEIDING:

Waar in vroegere tijden een atleet na een inspanning vooral bijkwam door ‘niks te doen’, is herstellen de laatste jaren meer en meer een actieve bezigheid voor sporters is geworden. Het idee (dat vooral aanbieders van allerhande zogenaamde ‘recovery tools’ de gebruiker willen doen geloven): herstel is te beïnvloeden. Maar is dat ook zo?

SHOWNOTES:

Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee begon, verschenen in Sportgericht (Nr 5, nov 2019): https://jurgenvanteeffelen.nl/wetenschappelijk-verantwoord-herstellen-van-je-inspanning/

Het boek van Christie Aschwanden dat we deze aflevering bespreken: ‘Good to go; What the Athlete in All of Us Can Learn from the Strange Science of Recovery’: https://www.goodtogobook.com/

Waar is die hype ook alweer gebleven? Atleten en wetenschappers over het gebruik van cupping: https://www.independent.co.uk/news/world/americas/rio-2016-cupping-what-is-it-olympics-athletes-suction-cups-skin-marks-a7178731.html

Recente studie van universiteit Maastricht die de nadelige invloed van een ijsbad op de aanmaak van spierweefsel ten gevolge van krachttraining laat zien: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31788800

Usain Bolt in een ijsbad als ultieme stoere athleet: https://www.youtube.com/watch?v=DSGNI47tvE8

1000 kipnuggets in 10 dagen, het dieet van Usain Bolt tijdens Beijing 2008: https://www.independent.co.uk/sport/general/athletics/usain-bolt-reveals-he-devoured-1000-chicken-mcnuggets-during-the-2008-beijing-olympics-8920870.html

Het nut van de powernap: niet alleen voor sporters, maar eigenlijk voor iedereen: https://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en-achtergronden/nieuwsberichten/nieuwsbericht/114753/niet-alleen-sporters–ook-anderen-profiteren-van-powernap

Het boek ‘Eet als een atleet’ van Sarai Pannekoek waarin oa chocomel als ultieme hersteldrank wordt aangehaald: https://www.bol.com/nl/p/eet-als-een-atleet/9200000079245155/

Meer informatie over het Sportrusten schema vindt je op https://www.sportrusten.nl/ en in het boek ‘De Hardloop Revolutie’ van Koen de Jong en Stans van der Poel: https://www.sportrusten.nl/webshop/boeken/hardloopboeken/hardlooprevolutie/

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

4 reacties op “Optimaal herstellen na het sporten”

Superleuk dat jullie deze podcast maken! Ik en veel sporters met wie ik contact heb doen er hun voordeel mee. Als ik vanuit mijn rollen als amateur triatleet, trainer / coach / sportmasseur ooit een bijdrage kan leveren hieraan laat het weten. Kracht Stroomt! Tot ziens bij de uhtt trainingen

Hoi Nienke,
Dank voor je aardige complimenten. Fijn dat je de podcast deelt met sporters om je heen. En we zullen je aanbod in ons achterhoofd houden!

Hai Lycra mannen. Leuke podcast weer! Nog even over dat ijsbad. Uit dat onderzoek in Maastricht kwam dus dat ontstekingen, en dus spierpijn afnam door de kou, maar de spiermassa minder toeneemt.Als je al genoeg spieren hebt is dat toch juist prima? Overigens vind ik na het sporten ijskoud douchen alleen prettig als ik eerst in de sauna heb gezeten, en hou mijzelf voor dat de afwisseling de de bloedstroom bevordert en daardoor de afvalstoffen worden afgevoerd.

Hoi Lucas, dank voor je enthousiaste reactie. Wat betreft je punt van ‘genoeg spieren’ hebben: spieren worden continu afgebroken (tijdens een week bedrust verlies je al gauw 1,5 kilo aan spieren). Training is dus onontbeerlijk voor nieuwe spieraanmaak; dan is het wel belangrijk dat dit zo optimaal mogelijk gebeurt. Maar misschien doel je op het niet ‘teveel spiermassa’ willen kweken omdat dat je duurvermogen in de weg kan gaan zitten, dat is een onderwerp waar we het binnenkort nog over gaan hebben. En blijf genieten van de koude douche + sauna, als jij dit fijn herstellen vindt, vooral doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *