Categorieën
Hardlopen Seizoen 4 Sport psychologie Sportvoeding Training en herstel

76. Beginnersfouten bij voorbereiding op de Rotterdam Marathon

De marathon van Rotterdam is een sportprestatie waar een gedegen voorbereiding bij komt kijken. Gerrit maakte helaas de nodige beginnersfouten.

Home » Afleveringen » 76. Beginnersfouten bij voorbereiding op de Rotterdam Marathon

Dit is de 76e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over ‘Beginnersfouten bij de Rotterdam Marathon: Hoe belangrijk is je voorbereiding?’.

Vandaag draaien we de rollen om: Jurgen interviewt ‘Special Guest’ Gerrit over zijn derde deelname aan de Rotterdam Marathon. En dan vooral ook over zijn verre van ideale voorbereiding daarop!

Hoewel massa’s mensen zich tegenwoordig wagen aan een marathon, is het nog steeds een sportprestatie waar een gedegen voorbereiding bij komt kijken. Trainen, eten, herstellen, verbeteren: het moet allemaal maar precies in je dagelijks leven passen. Hoe deed onze eigen Gerrit Heijkoop dit tijdens zijn derde Marathon van Rotterdam? Welke lessen heeft hij geleerd? De heren bespreken het in de 76e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

Een marathon voorbereiding vol onzekerheid

Gaat hij nou wel of toch weer niet door? Het bleef lang onzeker of de Rotterdam Marathon dit jaar wél van start kon gaan. Half september was er eindelijk witte rook en sprak burgemeester Ahmed Aboutaleb het verlossende woord dat wat hem betreft het loopfestijn kon doorgaan op de afgesproken datum van 24 oktober.

Terwijl de ene podcasthost zich dan eindelijk kon klaarmaken voor het slotstuk van anderhalf jaar minutieuze marathonvoorbereiding met als doel een tijd van onder de tweeënhalf uur, wist onze eigen Gerrit Heijkoop dat voor hem andere wetten golden. Een paar weken slechts om serieus te trainen met daarbij een druk werkschema waardoor de momenten om de hardschoenen aan te trekken heel schaars waren.

Marathon ervaring en een slimme podcast over hardlopen

Aan de andere kant: het werd Gerrits derde keer in Rotterdam, dus hij mocht zich inmiddels een ervaren marathonrot noemen. Hij kende zowat elke kilometer van het parcours uit zijn hoofd. Daarnaast had hij mooi nieuwe schoenen mét carbonplaten en had hij veel geleerd van zijn eigen podcast.

Wanneer en wat te eten en te drinken onderweg, welke pacingstrategie hij moest volgen, hoe hij optimaal kon herstellen van een training, of hij moest luisteren naar zijn HRV of toch zijn gevoel.

Bietensap, cafeïne, bicarbonaat, ketonen, vitamine D: Gerrit wist van elk supplement inmiddels of het zinvol of onzin was voor een betere loopprestatie. ‘Kom maar op met die marathon, ik ben er klaar voor’, zei Gerrit dan ook toen hij op 24 oktober in de vroege ochtend wakker werd.

Verrassende beginnersfouten op allerlei aspecten van deze Rotterdam Marathon

Er ging uiteindelijk vrij veel mis op de 24ste oktober. Om eerlijk te zijn: het lijken toch aardige beginnersfouten. Wat is er gebeurd onderweg?

Hoe het Gerrit vergaan is, hoor je in de 76e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

Hoe kijkt hij terug op zijn voorbereiding? Heeft hij misschien kostbare fouten gemaakt en wat gaat hij de volgende keer echt anders doen?

Video over beginnersfouten bij de Rotterdam Marathon: Hoe belangrijk is je voorbereiding?

4 reacties op “76. Beginnersfouten bij voorbereiding op de Rotterdam Marathon”

Ook tegen de confenties in heb ik geexperimenteerd: Met de carbon Atreyu’s, advies uit de podcast over schoeisel, gelopen na nog geen 5k proeflopen. Ging fantastisch! Kennelijk is de schoen flexibel genoeg voor uitzettende voeten…
Ik haalde met denk ik vergelijkbare waarden Gerrit dit keer wel de sub 3:30. Ik denk door mij echt aan mijn schema te houden. Wat mij betreft een aanrader en te vinden binnen trainingpeaks: 10 weeks marathon training plan sub 3:30″ van Erich Felbabel. De laatste 4 duurlopen ook mijn voedingschema getest: Elke 5 een gel en elke 10 een water bij de drinkpost…. Succes! Ik skip rotterdam 10 april voor de Asldorf duathlon. Maar loop wel de heuvellandmarathon in maart een aanrader!

Hoi Pieter, wat leuk om van je te horen. En wat een knappe prestatie! Fijn om te lezen dat jouw schoenen het wel goed hielden – had je dan al wel een maat groter dan je gewone schoenmaat?
Heb nog steeds een TrainingPeaks abonnementje lopen, dus ga die van jou eens even opzoeken. Leuk!
Groet, Gerrit

Hoi Gerrit,

Nee ik kocht niet een maat groter en om eerlijk te zijn vallen de Atreyus maar niet ruim genoeg. Bij trailschoenen doe ik dat trouwens wel omdat daar bij het dalen die ruimte wel fijn is voorin! Na blauwe tenen wijs geworden (Highland Fling)…
Bij het strikken gebruik ik trouwens ook de extra gaatjes bovenin bij loopschoenen om de hak nog beter vast te zetten en niet/minder naar voren te schuiven (https://www.prorun.nl/borntorun/hiervoor-dient-het-extra-gaatje-in-je-loopschoen/) misschien is dit voor jouw al voldoende om toch fijn gebruik te kunnen blijven maken van je rode raketjes?.

Succes met de show!
Pieter

Zeer herkenbaar verhaal van de pacers. Liep 2 jaar terug mijn eerste marathon met de 3:30 pacers, maar merkte al voor het 10k punt dat het me iets te snel ging liepen op mijn horloge ook sneller dan 4:58 pace. Die dag was het echter meer de warmte en wind die het te zwaar maakte. Ondanks dat ik op tijd afhaakte en mijn eigen tempo ging lopen, klapte ik alsnog volledig in. Kwam ik halverwege nog door in 1:45:00 was mijn 2e halve 20 min langzamer. Dit jaar liep ik weer in Eindhoven mijn 2e. Had net als jij niet heel goed getraind. 4 weken van 40k gemaakt en daarvoor weinig structuur in mijn loopjes. Ben weg gegaan met de 3:45 pacers. Ik dacht ik wil rustig beginnen en 5:20 pace zou makkelijk moeten zijn en als het goed gaat versnel ik wel. Merkte echter dat ze inderdaad ook constant rond de 5:15 liepen. Dit ging wel prima voor mij. Uiteindelijk ben ik tot een km of 40 met die pacegroep blijven lopen, hoewel de groep flink uit elkaar was gevallen. Liep nog 1 pacer voor me en 3 ver achter me. Die ene ben ik nog voorbij gegaan en finishte in 3:42:26. Mijn 2e halve was nu 2 seconden langzamer dan de eerste. Dus heel vlak gelopen. Was ik gezien mijn training heel blij mee. Het rare is wel dat ondanks ik ook het gevoel had dat ik sneller liep dan de pacer zou moeten, de officiële splits niet veel sneller waren dan leek, dat zie ik bij jou ook. 30k zit je op 4:57 gemiddeld bij de officiële split. Wens je veel succes met je volgende marathon. Misschien zien we elkaar dan nog wel, want overweeg om in Rotterdam een keer met een goede voorbereiding onder de 3:30 te gaan lopen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *