Trainingsleer: hoe train je altijd met resultaat?

Sneller, hoger, sterker en gezonder: het zijn de beloofde opbrengsten van hard trainen. Maar hoe zorg je ervoor dat je profijt hebt van een training en dat je lichaam ook op langere termijn goed blijft reageren op de aangeboden prikkels?

Dit is de 28ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Trainingsleer: hoe train je altijd met resultaat?

INLEIDING:

Sneller, hoger, sterker en gezonder: het zijn de beloofde opbrengsten van hard trainen. Maar niet iedereen verbetert tijdens een trainingsprogramma; sommigen mensen zelfs helemaal niet. Hoe zorg je ervoor dat je profijt van een training hebt en dat je lichaam ook op langere termijn reageert op de aangeboden prikkels?

Ze zijn vaak de lastpakken voor een onderzoeker die op zoek is naar snelle resultaten en een simpele statistische analyse: mensen die niet, of zelfs tegendraads, reageren op een onderzochte interventie. Non-responders worden ze genoemd en ze worden regelmatig aangetroffen in experimentele studies naar (genees)middelen of het effect van een hoogtestage op de fysieke prestatie. Maar ook als het om sport en bewegen gaat, zijn er mensen bij wie een trainingsprogramma niet lijkt aan te slaan.

Het was één van de belangrijke conclusies van de HERITAGE family study die eind vorige eeuw in vijf Amerikaanse en Canadese onderzoekscentra uitgevoerd werd. Ruim 700 leden van in totaal 130 families, die gezond waren maar weinig aan sport deden, werden twintig weken lang onder begeleiding aan een gestandaardiseerd en progressief fietsprogramma van in totaal zestig trainingen onderworpen en de effecten ervan op hun gezondheid aan de hand van een batterij aan parameters bepaald. Die vielen gemiddeld genomen weliswaar positief uit, maar hoofdonderzoeker Claude Bouchard merkte tevens op dat er een enorme variatie tussen mensen was en dat sommigen ogenschijnlijk nul profijt van de training hadden.

De bevinding dat er een grote variatie bestaat in de lichamelijk reactie van mensen op een beweegprogramma is inmiddels bevestigd in andere onderzoeken. In 2017 kwam een groep van internationale onderzoekers bij elkaar in Baton Rouge in de Verenigde Staten om de bestaande studies op een rij te zetten. Hun conclusie: ongeacht de precieze lengte van het totale programma (vanaf twintig weken tot twaalf maanden) en de frequentie, duur en intensiteit van de trainingen, en ongeacht om welke groep proefpersonen het gaat, er bestaat een groep mensen die amper lijkt te reageren op een vaststaande ‘dosis’ inspanning, zelfs wanneer dat onder professionele begeleiding gebeurt. In het geval van een programma dat gebaseerd is op de algemene beweegrichtlijnen gaat het hierbij om zo’n één op de vijf mensen die als een non-responder kunnen worden gezien.

In de 28e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast bespreken Gerrit en Jurgen waar de grote variatie in trainingsverbetering vandaan komt en hoe een sporter ervoor kan zorgen dat hij geen non-responder wordt. Tijdens het ‘Zoomen met Vroemen’ vertelt coach Guido Vroemen welke acties hij allemaal onderneemt zodat zijn atleten optimaal blijven reageren op de training.

 

SHOWNOTES:

Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee begon: “Trainen zonder resultaat: non-responders onder de loep” (verschenen in Sportgericht, nr 4, 2020). https://jurgenvanteeffelen.nl/trainen-zonder-resultaat-non-responders-onder-de-loep/

Hoeveel moet je bewegen volgens de beweegrichtlijnen? https://www.allesoversport.nl/artikel/hoeveel-moet-je-bewegen-volgens-de-beweegrichtlijnen/

Sportrusten over supercompensatie en het belang van herstel: https://www.sportrusten.nl/wat-doe-je-als-je-blijft-hangen-op-hetzelfde-niveau/

Boek ‘Fast-track triathlete’ van Matt Dixon: https://www.libris.nl/boek/?authortitle=matt-dixon/fast-track-triathlete–9781937715748

Website Rob Veer: https://www.robveer.com/

Website Jeroen Rietvelt: https://www.jeroenrietvelt.nl/

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

1 reactie op “Trainingsleer: hoe train je altijd met resultaat?”

guido spreekt hier over de anaerobe drempel alsof de aerobe verbranding wordt overgenomen door het anaerobe systeem, dat is natuurlijk niet het geval. Het aerobe systeem blijft volop aan het werk en het anaerobe systeem geeft alleen extra energie. alle systemen zijn constant aan het werk en er wordt op elke intensiteit lactaat gevormd. alleen komt er moment waarop de lactaatproductie groter is dan het hergebruik dan vloeit het lactaat af naar het bloed . Het is trouwens nog de vraag of de lactaatproductie oploopt vanwege zuurstoftekort perse. althans volgens de laatste inzichten. maar het blijft een manier om de trainingstoestand te meten. spit deze studie maar eens door. https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1113/JP279963

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *