Categorieën
Seizoen 4 Sportvoeding

73. Glucose meten tijdens het sporten (CGM): zinvol of onzin?

Home » Afleveringen » 73. Glucose meten tijdens het sporten (CGM): zinvol of onzin?

Suikers vormen een uitstekende brandstof tijdens het sporten maar hebben een beperkte voorraad in ons lichaam. Is het daarom slim om tijdens het zwemmen, lopen of fietsen je glucosespiegel bij te houden? En hoe goed werken de huidige sensoren eigenlijk? Gerrit en Jurgen bespreken het in de 73e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

Ook deze week wat bijzonders in de podcast: een top-atleet die een vraag stelt aan de onze podcast. In dit geval gaat het om Anne Tauber, Nederlands kampioen MTB, en tevens co-host van de Knabbel & Babbel Podcast. Het viel haar op dat steeds meer gezonde sporters lijken te trainen met een diabetes-patch. Een medisch hulpmiddel waarmee diabetes patiënten in real-time hun glucose spiegel kunnen monitoren. Hoe zinvol is dit voor de gezonde sporter?

CGM: Continue Glucose Monitor

Eliud Kipchoge heeft er een. Chris Froome heeft er een. En ook Anna van der Breggen heeft er een. En de vraag is: heb jij er straks ook een? We hebben het over de CGM van het bedrijf Supersapiens: CGM staat voor continue glucose monitor en is niks anders dan een sensor in de vorm van een pleister die je op je arm plakt en die het mogelijk maakt om je suikerspiegel te meten in een app. Mensen met diabetes gebruiken zo’n systeem al veel langer, maar Supersapiens denkt dat een gezonde sporter er ook van kan profiteren.

Onderzoek naar de glucosespiegel van marathonlopers

Dat glucose een goede brandstof tijdens een lange fietsrit of het lopen van een marathon is, daar kwamen wetenschappers een eeuw geleden al achter. In 1924 namen de Pools-Amerikaanse cardioloog Samuel Levine en zijn collega’s in Boston na afloop van de marathon in de stad bloed af bij 12 deelnemers. Vier van hen bleken een hele lage concentratie glucose in hun bloed te hebben, in de buurt van 2.8 millimol per liter, een flink stuk onder de 4 millimol per liter die de geneeskunde als veilige ondergrens beschouwd.

Hun lichamelijke toestand na de finish beschreef Levine als ‘zorgelijk’. Zo zorgelijk zelfs, dat de loper met de laagste glucose spiegel een tijdje na de race ‘buiten bewustzijn en helemaal slap door de politie moest worden weggedragen’. Daar had de winnaar, de Amerikaan Clarence de Mar, helemaal geen last van. Zijn lichamelijke toestand was ‘goed’. En zijn glucosespiegel? Die bleek netjes constant te zijn gebleven tijdens zijn race.

Inzicht in voeding van atleten

Opmerkelijk vonden de wetenschappers de gelijkenis tussen hun bevindingen in de marathonlopers en een eerdere studie die ze op honden hadden gedaan. In de dieren zorgde een daling in de glucosespiegels ervoor dat ze slap werden en bij een forse daling zelfs het loodje legden. De onderzoekers suggereerden dat ‘tijdens een langdurende en heftige inspanning als een marathon de suikervoorraad in een mens kan opraken en dat het goed zou zijn om voor en tijdens de wedstrijd suikers en andere koolhydraten in te nemen’. Dit gaf een heel nieuw inzicht want in die tijd aten atleten rondom een wedstrijd met name eiwitrijk voedsel zoals kip, rundvlees en eieren.

De inzichten van Levine en zijn collega’s staan 100 jaar later nog steeds aan de basis van de wetenschap rondom sportvoeding. Wil een atleet lange tijd een hoog tempo aanhouden dan moet hij te allen tijde ervoor zorgen dat de glucosespiegel in zijn bloed niet teveel zakt. De oplossing hiervoor is om genoeg koolhydraten in te nemen.

Glucose meten tijdens het sporten, voordelig voor atleten?

Maar of het hierbij ook nuttig is om zelf tijdens het sporten de glucose in je lichaam te meten met CGM, dat is de vraag waarmee Gerrit en Jurgen in deze aflevering van de Slimmer Presteren Podcast aan de slag gaan. Onze eigen gadgetfreak en topcoach Guido Vroemen heeft uiteraard al een keer met een glucosemeetpleister op zijn arm rondgelopen. Tijdens het ‘Zoomen met Vroemen’ horen onze hosts welke nieuwe inzichten hem dat heeft opgeleverd.

Video over Glucose meten tijdens het sporten (CGM): zinvol of onzin?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *