Ouder worden én fit blijven: hoe doe je dat?

Dit is de 18e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Ouder worden én fit blijven: hoe doe je dat?

INLEIDING:

Tennisser Roger Federer, wielrenners Alejandro Valverde en Nairo Quintana, Nederlandse triathlon legende Rob Barel en keeper Guanluigi Buffon: sommige topsporters lijken helemaal geen last van hun leeftijd te hebben. Waar de sportieve piek ligt hangt logischerwijs van de sport af.

Sporten die om weinig fysieke inspanning vragen, zoals schieten met een geweer of met een boog, zeilen of paardrijden, daar kan een grijsaard nog prima in de top meedraaien, blijkt uit de geschiedenis van de Olympische Spelen: vanaf de eerste Spelen in 1896 hebben meer dan 125 vijftigplussers op deze onderdelen eremetaal binnengesleept. Op zijn 72e zelfs won de Zweed Oscar Swahn in 1920 nog een zilveren plak bij het schieten, bij het onderdeel ‘dubbel shot op lopend hert, in een team’.

Maar bij sporten waar meer van het lichaam wordt gevraagd, komt de ouderdom onherroepelijk om de hoek kijken. De maximale hartslag daalt met de leeftijd, de bloedvaten worden stijver en de spieren krimpen.

Het gevolg: het uithoudingsvermogen neemt af en ook de spierkracht wordt minder. Vooral het laatste holt hard achteruit wanneer mensen weinig aan sport doen: ze verliezen al snel rond de 30 procent van hun spiermassa en dit gaat gepaard met een afname in kracht van 75 procent.

Maar er is goed nieuws: het hart en spieren zijn altijd te trainen, ook op latere leeftijd. Gezonde ouderen van 70 jaar die zes maanden lang gerichte krachttraining deden, zagen hun bovenbenen niet alleen iets dikker worden maar vooral ook veel sterker. De getrainde oudjes kwamen met hun kracht en spiermassa zelfs dicht in de buurt van een referentie groep van 23-jarigen die weinig aan sport deden.

Hoe dit precies werkt en wat de slimste manier van sporten is om gezond en fit ouder te worden, hoor je in de 18e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

 

SHOWNOTES:

Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee begon: “Topsporters: sneller, hoger, sterker…en ouder?”, verschenen op de website van Jurgen (2017): https://jurgenvanteeffelen.nl/topsporters-sneller-hoger-sterkeren-ouder/

 

Interview van Jurgen met de ‘onverwoestbare’ triatleet Rob Barel: https://utrechtsesportkrant.nl/triatleet-rob-barel-ook-nog-op-zestigste/

 

Zuinig op het lichaam: interview van Jurgen met hardloper Aart Stigter: https://nieuwsbladdekaap.nl/lokaal/zestigjarige-hardloper-aart-stigter-blijft-presteren-219793

 

Fysiologie van de 59-jarige ‘sub 2 en een half uur’ marathonloper Tommy Hughes: https://www.outsideonline.com/2410181/masters-marathoners-physiology-research

 

The 86-jarige ‘Iron Nun’ triatlete Madonna Buder in reclamefilmpje van Nike: https://www.youtube.com/watch?v=EPSZ1lQJEYk

 

De cijfers van Veiligheid.nl over het aantal hardloopblessures in Nederland: https://www.veiligheid.nl/sportblessures/preventie-per-sport/hardlopen

 

Aflevering van Ross Tuckers podcast over bewegen als hét medicijn tegen ouder worden: https://podcasts.apple.com/gb/podcast/the-remarkable-effects-of-exercise-on-ageing/id1461719225?i=1000474410138

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

2 reacties op “Ouder worden én fit blijven: hoe doe je dat?”

Mooie aflevering en herkenbaar. Ik ben nu 47 jaar en merk dat ik minder snel ben dan pakweg 10 jaar geleden. Maar binnen mijn leeftijdsgroep is het best oké en geniet ik vooral van de progressie die ik nog steeds zie in mijn uitslagen. Ik bouw heel bewust ook 2 krachttrainingen per week in. Hetzij als onderdeel van een fiets-, loop- of zwemtraining, hetzij in het krachthonk (serieus ijzersmijten). Mentaal ben ik wel sterker dan vroeger: ik kan veel beter afzien en ‘pijn’ en moeheid tijdens een wedstrijd veel makkelijker aan. Daar had ik bijvoorbeeld als twintiger juist weer veel moeite mee.

Klinkt goed Harmen! Je trainingen lijken ‘perfect’ om nog vele jaren jong en fit te blijven. Grappig om te lezen dat je tegenwoordig beter met de pijn om kan gaan… biedt perspectieven voor laatbloeiers! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *