Overtraining: hoe kun je het voorkomen?

No pain, no gain is het welbekende motto van alle sporters. Wanneer train je eigenlijk te hard en hoe kom je hier snel achter?

Dit is de 59e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Pas op: train niet meer dan goed voor je is!

INLEIDING:

No pain, no gain is het welbekende motto van alle sporters. Goed trainen is essentieel om vooruit te komen, maar voldoende herstel is hierbij ook van belang. Wanneer train je eigenlijk te hard en hoe kom je hier snel achter?  

 

SHOWNOTES:

Overzichtsartikel naar de beste maat om een negatieve trainingsrespons op te sporen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4789708/

Is ‘overreaching’ af te lezen aan het type spiervezels van een atleet?: https://www.outsideonline.com/2417531/muscle-fibers-overtraining-study

De Belgische ketonenstudie waarin de proefpersonen in drie weken over de kling werden gejaagd: https://jurgenvanteeffelen.nl/ketonen-wonderdrank-voor-wielrenners/ 

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *