Categorieën
Hardlopen Seizoen 1 Sportvoeding

09. Beter presteren met ‘sportieve’ darmen?

Home » Afleveringen » 09. Beter presteren met ‘sportieve’ darmen?

Dit is de 9e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over darmproblemen tijdens het hardlopen: ‘Kun je beter presteren met ‘sportieve’ darmen?’.

Wisselwerking tussen darmflora en het lichaam

Ga je net lekker… krijg je hoge nood! Darmproblemen zorgen vooral tijdens het hardlopen vaak voor ongemak. Wat is eigenlijk de oorzaak hiervan? Wat kun je er tegen doen? Helpt een vegetarisch dieet voor sporters? En is een poep-transplantatie het overwegen waard?

In je darmen leven biljoenen bacteriën. Wanneer je darmen gezond zijn, heeft dit een positieve invloed op de rest van je lichaam. In 2019 verscheen in het tijdschrift Nature een artikel waarin onderzoek is gedaan naar een sportieve darmbacterie die de prestatie van hardlopers zou bevorderen. Jurgen dook in de materie. Want hoe zit dit nu eigenlijk?

Darmproblemen tijdens het hardlopen

30 tot 50% van marathon klaagt over maag- of darmproblemen. Bij triatleten ligt dit percentage zelfs nóg hoger, namelijk 90%. Wetenschappers verklaren dit aan de hand van allerlei onderliggende processen die in het lichaam plaatsvinden tijdens een langdurige en intensieve activiteit. Wat is te doen aan deze darmproblemen bij het hardlopen? We bespreken allerlei mogelijke oplossingen. Van een poep-transplantatie, tot een vegetarisch dieet voor sporters, tot aan klysma’s. Oh ja, en ook Gerrit deelt zijn persoonlijke ervaring met hoge nood tijdens het marathonlopen. Je hoort het allemaal in deze aflevering van de Slimmer Presteren Podcast!

Video over Beter presteren met ‘sportieve’ darmen?

2 reacties op “09. Beter presteren met ‘sportieve’ darmen?”

Heren,
Ik heb een vraag, heb deze podcast weer met veel interesse beluisterd, net als de meeste andere.
Ik heb niet zozeer een probleem met mijn darmen agv het hardlopen maar bij een Triathlon soms wel bij het hardlopen, maar dat vind zijn oorsprong bij het zwemmen. Ik krijg een behoorlijk opgeblazen gevoel, incl. gasvorming tijdens de zwemtrainingen en met name als ik daarvoor gegeten heb. Één keer bij een 1/8 triathlon waren de buikkrampen zo heftig dat ik in het begin moest gaan wandelen. Ik dacht dat ik ruim genoeg van tevoren een bord pasta had gegeten (zo’n 2,5/3 uur), maar blijkbaar was dit toch te kort. Ook na trainingen zijn het echt wel buikkrampen, als ik heel weinig eet of langer van tevoren is het wel minder, maar na een intensieve training heb ik eigenlijk altijd wel last van gasvorming. Hebben jullie kennis hiervan (ligt het wellicht mede aan een verkeerde ademhaling) en wat zou jullie advies zijn.

Hoi Marco, dank voor je reactie en hele interessante vraag. ‘Train your gut’ zou het antwoord moeten zijn maar wellicht is dat iets te simpel gedacht bij dit probleem. Je zou het in ieder geval kunnen proberen met ander/lichter voedsel en een rustigere zwemtraining. Naast de beperking van de ademhaling als complicerende factor draagt de horizontale houding tijdens het zwemmen wellicht bij aan de klachten. We hopen in de toekomst een ‘medische vragen’ aflevering op te nemen met een sportarts, dan wordt jouw vraag uiteraard meegenomen. In de tussentijd: misschien advies vragen aan mede-triatleten (Jacomina?). Sportieve groet!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *