Hoeveel en welke soort hardloopschoenen heb je nodig?

Dit is de 70ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Hoeveel en welke soort hardloopschoenen heb je nodig?

INLEIDING:

Als er één attribuut is waar hardlopers niet zonder kunnen -oké, barefoot runners uitgezonderd- dan zijn het wel de schoenen. Alleen: met zoveel verschillende modellen voorhanden, maakt het dan eigenlijk nog uit welke schoen je aantrekt? We vragen het deze 70e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast aan onze Special Guest, hardlooptrainer en schoenenfetisjist Patrick Stastra.  

Er waren tijden dat schoenen er echt niet toe deden bij het hardlopen. Zo won Abele Bikila de Olympische marathon in 1960 in Rome op blote voeten en verscheen in de jaren ’80 de Zuid-Afrikaanse middellange en langeafstandsloopster Zola Budd blootvoets aan de start van haar wedstrijden op de baan. Schoenen waren er hoogstens om de voeten te beschermen of comfort te geven, maar verder gaven ze door hun gewicht vooral onnodige ballast aan de voeten.

En het voorkomen van blessures dan? Mwah, het percentage hardlopers dat een blessure oploopt, is decennia lang al constant. Het is vooral dat de schoenenfabrikanten met hun gladde praatjes over anti-pronatie en innovatieve zooltjes hardlopers zover kregen om veel geld uit te geven aan schoeisel, maar voor de rest leek het allemaal weinig uit te maken wat je aan je voeten deed tijdens het hardlopen.

De tijden zijn veranderd. Tijdens de afgelopen Olympische race was er geen enkel hardlooponderdeel waar het níet over de schoenen ging. Hardloopschoenen kunnen je vleugels geven, zo lijkt het als je alle verhalen over de revolutionaire springveerschoenen met een zool van veerkrachtig schuim en een carbonplaat erin moet geloven.

Maar er zijn zoveel verschillende modellen op de markt: maakt het daarbij nog uit welke schoen je kiest?

Waar moet je opletten wanneer je op zoek gaat naar nieuw schoeisel?

Is één paar genoeg of slijten die te snel wanneer je vaak loopt?

Het zijn vragen waar Patrick Stastra, onze gast in deze aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, wel raad mee weet.

 

SHOWNOTES:

Overzichtsartikel uit 2015 naar oorzaken van hardloopblessures: https://bjsm.bmj.com/content/49/20/1290

 

Aflevering 37, met Special Guest Wouter Hoogkamer: https://slimmer-presteren-podcast.nl/captivate-podcast/nieuwe-hardloopschoenen-wat-valt-er-nog-te-winnen-met-wouter-hoogkamer/

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Hoeveel moet je drinken tijdens een hardloop race?

Dit is de 69e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Hoeveel moet je drinken tijdens een hardloop race?

INLEIDING:

Goed drinken is het advies dat elke sporter meekrijgt, vooral als het warm is. Maar hoeveel is dit dan? Is het slim om bij elke drankpost onderweg voor de zekerheid een bekertje te pakken? En wat als je bidon leeg is: word je dan langzamer? We bespreken het in de 69e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

Vanwege de tropische omstandigheden in Tokio zelf werd de afgelopen Olympische marathon naar het koelere Sapporo verplaatst. Ook daar was het trouwens nog behoorlijk warm, waardoor lopers regelmatig met koeldoekjes in de nek en een bekertje in de hand gezien werden. Ook was de start naar de vroege ochtend verplaatst: 6 uur bij de vrouwen, terwijl de mannen nog een uurtje langer in bed konden blijven.

Dat was tijdens de Olympische mannenmarathon in 1904 in Saint Louis wel anders (vrouwen moesten tot 1984 wachten voordat de marathon ook voor hen op het Olympische programma stond). De start in het snikhete Francis Field stadion in Saint Louis vond op 30 augustus namelijk gewoon rond de klok van drieën in de middag plaats: het was snikheet, 32 graden.

Maar wat het allemaal nog erger voor de 42 deelnemers maakte: organisator James Sullivan was er, net als zovelen in die tijd, van overtuigd dat drinken tijdens het hardlopen de prestatie verslechterde omdat vloeistof pas ná de inspanning door het lichaam opgenomen wordt en het de maag onnodig van streek brengt. Het betekende dat de lopers aan de marathon in 1904 onderweg geen water mochten aannemen. Wilden de atleten zich toch verfrissen, dan kon dat na 10 kilometer bij een watertoren die ze passeerden, en ergens halverwege het parcours bij een waterbron.

Het werd een sportieve ramp. Uiteindelijk wisten slechts 14 van de 42 gestarte atleten de finish te halen. Ook staat de winnende tijd van 3 uur 28 minuten en 45 seconden nog steeds in de boeken als de langzaamste winnende tijd op een Olympische marathon ooit.

Gelukkig zijn de tijden veranderd. Tegenwoordig staat er al gauw op iedere 5 kilometer langs de route van een marathon een drinkpost opgesteld, waar -ervan uitgaande dat niet een of andere onverlaat alle bekertjes omgooit- lopers naar hartenlust water of sportdrank kunnen nemen.

Maar betekent dit ook dat een atleet bij elke post wat moet drinken?

En hoeveel dan precies?

In deze aflevering van de Slimmer Presteren Podcast bespreken Jurgen en Gerrit de steeds weer veranderende wetenschappelijke inzichten over drinken tijdens langdurige inspanning.

Tijdens het rondje ‘Zoomen met Vroemen’ vertelt Guido wat dit in de praktijk voor zijn atleten betekent: hoeveel drinken zij eigenlijk tijdens een race?

 

SHOWNOTES:

Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee begon: “Wat is de beste drink strategie voor een Olympische atleet?” op zijn website, Juli 2021. Zie https://jurgenvanteeffelen.nl/wat-is-de-beste-drinkstrategie-voor-een-olympische-atleet/

 

Artikel van Jurgen over de Olympische marathon in 1904: https://jurgenvanteeffelen.nl/de-zwaarste-olympische-marathon-ooit/

 

Artikel van Jurgen over de drinkstrategie van topatleten op de marathon: https://jurgenvanteeffelen.nl/wat-is-de-beste-drinkstrategie-voor-een-olympische-atleet/

 

Artikel van Jurgen over watervergiftiging: https://jurgenvanteeffelen.nl/watervergiftiging-tijdens-langdurige-inspanning/

 

Slimmer Presteren Podcast aflevering 8 over sportdrankjes: https://slimmer-presteren-podcast.nl/captivate-podcast/08-sportdrank-tijdens-wedstrijden-hoe-wat-en-waarom/

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Foamrollen voor en na het sporten: zinvol of onzin?

Dit is de 68e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Foamrollen voor en na het sporten: zinvol of onzin?

INLEIDING:

Foamrollers zijn een geliefd voorwerp voor fitness freaks en fysiotherapeuten. Maar heeft rollen vóór en na het sporten eigenlijk een effect op de prestatie en het herstel? En hoe werkt dit dan? Pak je koffiemok, nestel je op of onder een foamroller en luister naar aflevering 68 van de Slimmer Presteren Podcast.

Het zag er uitermate gezellig uit op de foto die tijdens het EK voetbal in de kranten verscheen. Volgens het onderschrift ging het om een trainingssessie van Oranje: op het beeld zelf waren een zestal internationals op de grasmat aan het keuvelen terwijl ze allemaal een oranje roller onder hun zitvlak hadden. Het was nog net niet dat ze een kaartje aan het leggen waren, maar ontspannen deden ze naar het zich laat aanzien zeer zeker wel op hun roller.

Dat de foamrol uiteindelijk geen droomrol voor het Nederlands elftal werd, weten we inmiddels. Maar dat na zijn introductie in de Verenigde Staten de foamrol inmiddels breed omarmd wordt door de sportwereld, is duidelijk.

Volgens onderzoek van een paar jaar geleden onder bijna 700 Amerikaanse fysiotherapeuten gebruikt zo’n tachtig procent een foamroller in de praktijk. Maar ook gaf negentig procent van de ondervraagden aan dat er een gebrek aan wetenschappelijk bewijs voor de veronderstelde positieve werking van het rollen is.

In deze aflevering van de Slimmer Presteren Podcast buigen Gerrit en Jurgen zich over de vraag of er inmiddels al meer wetenschappelijk onderzoek naar de foamrol gedaan is en hoe deze dan het beste ingezet kan worden voor een betere sportprestatie.

Tijdens het rondje Zoomen met Vroemen vertelt topcoach Guido Vroemen over zijn ervaring met de roller.

 

SHOWNOTES:

Review uit 2015 naar de effecten van rollen op bewegingsvrijheid, spierpijn en sportprestatie: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26618062/

 

Meta-analyse uit 2019 naar de effecten van foam rollen voor en na het sporten op de sportprestatie en het herstel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31024339/

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Van theorie naar praktijk: Terugblik Renkumse Cross-triathlon 2021

Dit is de 67ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Van theorie naar praktijk: Terugblik Renkumse Cross-triathlon 2021

INLEIDING:

Het moest er maar eens van komen: Een Slimmer Presteren Podcast wedstrijddag. Want dat Gerrit en Jurgen -onder het genot van een kopje koffie- graag lullen over triatlonwedstrijden, is na 66 afleveringen wel duidelijk. Maar kunnen ze in de praktijk zelf nog een potje breken?

Zaterdag 28 augustus 2021, rond de klok van tienen in de ochtend. Getooid in zwarte, gladde kleding en een gouden badmuts op het hoofd, heeft zich een groep van zo’n tachtig mensen verzameld aan de oever van de Nederrijn in Renkum. Ze stappen één voor één op een schip, type Pakjesboot van Sinterklaas.

Zoomen we in op de gezichten van deze mensen, dan zien we nervositeit en lichte angst in hun ogen. Sommigen hebben zelfs een zwembrilletje opgedaan. Hier gaat iets spannends gebeuren, dat moge duidelijk zijn. De mensen lijken elkaar niet heel goed te kennen, voorzichtig knopen er een paar een gesprek met hun buurman of buurvrouw aan. Heel lang duren deze gesprekken niet. Ook wordt er nergens uitbundig gelachen.

Inmiddels is de boot is vertrokken. Hij vaart stroomopwaarts richting Arnhem. Zou dit de bestemming van de groep zijn? Maar nee, na zo’n tien minuten stopt het schip. De mensen op het schip verdringen zich naar één kant. Is er een bijzondere vis te zien? Dan springt er iemand van de boot het water in. En nog één, en nog één. Als bosjes springen de mensen van het schip af. Is er een lek aan boord misschien?

Als laatsten zien we Gerrit en Jurgen van het schip afspringen. Ze zwemmen rustig in de richting van de rest van de groep. Dan is er plotseling een fluitje en zet de groep zich al zwemmend acuut in beweging richting de plek waar het schip vertrok. Het water schuimt en klotst, armen en benen raken verstrikt in elkaar, is er paniek? Een haai?

Nee, het is de start van de Renkumse Crosstriatlon 2021. Mét Gerrit en Jurgen als deelnemers. Wil je weten hoe het ze vergaan is, en hoe ze alle kennis van de vorige afleveringen van de Slimmer Presteren Podcast hebben toegepast, luister dan naar deze 67e aflevering.

Tenslotte beleefde coach Guido Vroemen een topweekend: Anne Terpstra eindigde als tweede tijdens de wereldkampioenschappen mountainbike terwijl Jetze Plat zijn eerste gouden plak op de Paralympische Spelen in Tokio haalde. Tijdens het ‘Zoomen met Vroemen’ hoor je hoe Guido zijn pupillen klaar wist te stomen voor dit succes.

 

SHOWNOTES:

Spotify Playlist “Motivatie Slimmer Presteren Podcast”: https://open.spotify.com/playlist/5dw61gpIXPGMIgGjTRLSDS?si=mxG8aDLHTHexpVQAm0ibpg

 

Website van de Renkumse Crosstriathlon & Zwemtocht: https://www.rijntocht.nl/

 

Renkumse Crosstriathlon & Zwemtocht op Facebook: https://www.facebook.com/Rijntocht

 

Volg de trainingen en wedstrijden van Gerrit op Strava: https://www.strava.com/athletes/14722459

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Weerstand bieden tegen de vermoeidheid: hoe doe je dat?

Dit is de 66e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Weerstand bieden tegen de vermoeidheid: hoe doe je dat?

INLEIDING:

Winnaars selecteren op sportieve kwaliteiten lijkt steeds makkelijker te worden. Maar zeker weten doe je het nooit, daar kom je pas achter in de wedstrijd zelf. Een factor die hierbij meespeelt is hoe goed een atleet met de vermoeidheid omgaat. Hoe kom je hierachter en kun je dit trainen? 

SHOWNOTES:

Artikel dat Jurgen tijdens de Giro hierover schreef: https://jurgenvanteeffelen.nl/het-voorspellen-van-wielersucces/

Aflevering 38 over het Speed Power Profile: https://slimmer-presteren-podcast.nl/captivate-podcast/sprinter-allrounder-of-puncheur-wat-voor-wielrenner-ben-jij-check-je-power-speed-profile/

Artikel van Alex Hutchinson over de lab-data van de Sub2-uur atleten: https://www.outsideonline.com/2418570/nike-breaking2-runners-lab-data

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast