Categorieën
Hardlopen Seizoen 4 Sportvoeding

69. Hoeveel moet je drinken tijdens een hardloop race?

Home » Afleveringen » 69. Hoeveel moet je drinken tijdens een hardloop race?

Dit is de 69e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over: Hoeveel moet je drinken tijdens een hardlooprace?

Goed drinken is het advies dat elke sporter meekrijgt, vooral als het warm is. Maar hoeveel is dit dan? Is het slim om bij elke drankpost onderweg voor de zekerheid een bekertje te pakken? En wat als je bidon leeg is: word je dan langzamer? Gerrit en Jurgen bespreken het in de 69e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

Olympische marathon Tokoy: de ultieme hardloop race in de hitte

Vanwege de tropische omstandigheden in Tokio zelf werd de afgelopen Olympische marathon naar het koelere Sapporo verplaatst. Ook daar was het trouwens nog behoorlijk warm. Daardoor werden lopers regelmatig met koeldoekjes in de nek en een bekertje in de hand gezien. Ook was de start naar de vroege ochtend verplaatst: 6 uur bij de vrouwen, terwijl de mannen nog een uurtje langer in bed konden blijven.

Wat dronken ze bij de eerste marathon?

Dat was tijdens de Olympische mannenmarathon in 1904 in Saint Louis wel anders (vrouwen moesten tot 1984 wachten voordat de marathon ook voor hen op het Olympische programma stond). De start in het snikhete Francis Field stadion in Saint Louis vond op 30 augustus namelijk gewoon rond de klok van drieën in de middag plaats: het was snikheet, 32 graden.

Maar wat het allemaal nog erger voor de 42 deelnemers maakte: organisator James Sullivan was er, net als zovelen in die tijd, van overtuigd dat drinken tijdens het hardlopen de prestatie verslechterde omdat vloeistof pas ná de inspanning door het lichaam opgenomen wordt en het de maag onnodig van streek brengt. Het betekende dat de lopers aan de marathon in 1904 onderweg geen water mochten aannemen. Wilden de atleten zich toch verfrissen, dan kon dat na 10 kilometer bij een watertoren die ze passeerden, en ergens halverwege het parcours bij een waterbron.

Het werd een sportieve ramp. Uiteindelijk wisten slechts 14 van de 42 gestarte atleten de finish te halen. Ook staat de winnende tijd van 3 uur 28 minuten en 45 seconden nog steeds in de boeken als de langzaamste winnende tijd op een Olympische marathon ooit.

Moet je drinken bij iedere drinkpost langs het parcours van een hardloop race?

Gelukkig zijn de tijden veranderd. Tegenwoordig staat er al gauw op iedere 5 kilometer langs de route van een marathon een drinkpost opgesteld, waar -ervan uitgaande dat niet een of andere onverlaat alle bekertjes omgooit- lopers naar hartenlust water of sportdrank kunnen nemen.

Maar betekent dit ook dat een atleet bij elke post wat moet drinken?En hoeveel dan precies? In deze aflevering van de Slimmer Presteren Podcast bespreken Jurgen en Gerrit de steeds weer veranderende wetenschappelijke inzichten over drinken tijdens langdurige inspanning.

Tijdens het rondje ‘Zoomen met Vroemen’ vertelt Guido wat dit in de praktijk voor zijn atleten betekent: hoeveel drinken zij eigenlijk tijdens een race?

Video over Hoeveel moet je drinken tijdens een hardloop race?

2 reacties op “69. Hoeveel moet je drinken tijdens een hardloop race?”

Hey, interessant stuk over de vochthuishouding. Zelf zweet ik best veel. Nog nooit een zweettest gedaan maar drink altijd op gevoel. Nu heb ik een utube video gezien over het constant kleine beetjes drinken onder het sporten. De theorie is dat dat helemaal niet natuurlijk is en je lichaam hier dus niet aan gewend is. In vroeger tijden hadden we ook niet constant water verschikbaar tijdens lange inspanningen. Er werd dus minder vaak maar wel veel gelijk gedronken. Nu doe ik dat ook en dat bevalt me wel. Hou het niet precies bij maar als ik drink drink ik minimaal een kwart 750ml bidon. Wat weten jullie hier over?

Hoi Eric, dank voor je vraag. Ik kijk altijd wel met een kritische blik naar zaken die volgens sommigen ‘onnatuurlijk zijn, omdat we dit vroeger als jager-verzamelaar ook niet deden’. Toen fietsten we ook niet, liepen geen marathons voor onze lol en hadden geen hardloopschoenen met verende zolen en een carbonplaat. Laat staan dat we tijdens het jagen elk uur 60-90 gram suikers innamen. Ik denk daarom dat je vooral moet doen wat jij het prettigst vindt als het om hoeveelheden drinken gaat. Aan de ene kant moeten je buik en darmen het kunnen handelen (deels ook een kwestie van oefenen), aan de andere kant moet het ook praktisch zijn (lees: je wil niet teveel tijd verliezen met drinken of uit je ritme raken). Of hier veel studies specifiek naar gedaan zijn, weet ik niet. Per keer een relatief grote hoeveelheid (maar geen liters tegelijk) lijkt me idd een prima oplossing.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *