Afleveringen Slimmer Presteren Podcast

spierkramp

35. Het raadsel van spierkramp: is augurkensap een oplossing?

Auw! Het is het horrorscenario van elke atleet: ga je voor een toptijd, krijg je pats boem kramp in je kuit of in je hamstring. Is het de hitte en heb je te weinig gedronken misschien? Wat is eigenlijk de oorzaak van spierkramp? En kun je het vermijden?
sporten in de natuur

34. Sporten in de natuur: wat is de meerwaarde?

Dat bewegen gezond is, is algemeen bekend. Net zoals dat een wandeling in de natuur je goed doet. Maar kan de natuur het gezonde effect van sporten eigenlijk ook versterken en levert een uurtje bewegen in het groen inderdaad meer op dan een uurtje in de sportschool?
Sporten na corona

33. Sporten na corona: kan dat zomaar?

Het COVID-19 virus tast niet alleen de luchtwegen en longen aan, maar kan ook je hersenen, hart en andere organen een opdoffer geven. Wanneer mag je eigenlijk weer sporten na een corona-infectie en waar moet je dan rekening mee houden?
sportgeslacht

32. Het sterke sportgeslacht: aandacht voor de vrouwen

Waar komen de fysiologische man-vrouw verschillen tijdens inspanning vandaan? En op welk gebied kunnen de mannen zeker nog wat leren van de vrouwen? In deze aflevering hoor je alles over het hoe en wat van het sterke sportgeslacht.
slimmer presteren door goed slapen

31. Slimmer presteren door goed slapen

‘De Tour win je in bed’, aldus Joop Zoetemelk. De voormalig renner zag het belang van voldoende slaap voor een goede sportprestatie al in. Maar wat als je een slechte slaper bent of dat de spanningen voor een wedstrijd je uit je slaap houden, wat moet je dan? Gerrit en Jurgen vragen het aan onze ‘Special Guest’, sportarts en slaapdeskundige, Kasper Janssen.
Innovaties in het wielrennen

30. Innovaties in het wielrennen: zijn ze allemaal zo nuttig?

Het is eindelijk weer koers! Opvallend is dat het peloton ieder jaar weer een stukje harder lijkt te gaan. In hoeverre hebben innovaties als windtunnels, voedingsapps, hoogtestages en ketonen hieraan bijgedragen? En wat heeft de amateurfietser eigenlijk aan al die nieuwe ontwikkelingen in de wielersport?
bietensap

29. Bietensap als ‘toverdrank’: zinvolle aanvulling op het dieet voor sporters?

Tijdens de Olympische Spelen in Londen in 2012 stonden verdacht veel atleten met paars uitgeslagen lippen en een donkerrode gloed op hun tanden aan de start: bietensap maakte zijn intrede in de sportwereld. Tien jaar later prijzen fabrikanten van voedingssupplementen het paarse goedje nog altijd aan als ondersteuning van de sportieve prestaties. Waarom?
trainingsleer

28. Trainingsleer: hoe train je altijd met resultaat?

Sneller, hoger, sterker en gezonder: het zijn de beloofde opbrengsten van hard trainen. Maar niet iedereen verbetert tijdens een trainingsprogramma. Hoe zorg je ervoor dat je profijt van een training hebt en dat je lichaam ook op langere termijn reageert op de aangeboden prikkels?
solo rider

27. De Solo Rider: Hoe sterk is de eenzame fietser (hardloper, zwemmer, schaatser…)?

In deze aflevering behandelen Jurgen en Gerrit de vraag: Waarom voelt alleen sporten zoveel zwaarder dan samen in een groep en hoe zorg je ervoor dat je in je uppie ook het beste uit jezelf haalt?
pijn tijdens het sporten

26. Pijn is fijn: de melkzuur mythe en de lactaat laster

Zware inspanning gaat gepaard met het gevoel stuk te gaan, maar wat voel je eigenlijk? Wat betekent deze pijn tijdens het sporten? En lukt het ons in deze aflevering om een hardnekkig misverstand over melkzuur en lactaat de wereld uit te helpen?
wat eten voor sport

25. Wat moet je eten voor extreme sportieve inspanning?

De renners in de Tour de France zijn nog niet halverwege maar hun verbrandingsmotor loopt al een week op volle toeren. Wielrenners verbruiken dan ook bakken met energie tijdens de drie weken die de Tour duurt en moeten flink bijeten om op gewicht te blijven. Maar wat moet je eten voor extreme sportieve inspanning?
ketonen

24. Ketonen in het sportdieet: zinvol of onzin voor een betere sportprestatie?

Met de Tour de France voor de deur schotelt de Slimmer Presteren Podcast deze vrijdagochtend hun volgers een portie ketonen voor. Zijn ketenen een superbrandstof voor wielrenners en moeten ze daarom snel op het menu van iedere duursporter komen te staan?

Bekijk ook alle afleveringen over:

Hardlopen (36) Innovaties (25) Interview met gast (50) Marathon (26) Seizoen 1 (22) Seizoen 4 (21) Seizoen 5 (22) Seizoen 6 (23) Seizoen 7 (23) Seizoen 8 (23) Sport psychologie (24) Sportvoeding (36) Training en herstel (66) Wielrennen (22)

Of iets specifieker:

ASM (7) Doping Specials (8) hardlopen (39) herstellen (13) krachttraining (6) marathon (25) raceday (25) sportprestaties (42) sportvoeding (10) training (6) triathlon (22) vermogensmeter (8) wielrennen (28) Zwemmen (6)

Heb je een idee of vraag?

Idee voor een onderwerp of een vraag aan een van onze gasten? Laat het ons weten!

Stel al jouw vragen en volg de laatste ontwikkelingen van dichtbij via @SlimmerPodcast op Twitter en Instagram. Of stuur ons een mailtje op het bekende adres!