Het sterke sportgeslacht: aandacht voor de vrouwen

Dit is de 32ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Het sterke sportgeslacht: aandacht voor de vrouwen

INLEIDING:

Hoewel in ons land de vrouwen de meeste successen op internationale toernooien behalen, krijgen de mannelijke sporters veruit de meeste aandacht. Waar komen de fysiologische man-vrouw verschillen tijdens inspanning vandaan? Op welk gebied kunnen de mannen zeker nog wat leren van de vrouwen?

SHOWNOTES:

Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee begon: “Waar blijven de vrouwen toch?” op de website van Jurgen: https://jurgenvanteeffelen.nl/waar-blijven-de-vrouwen-toch/

 

Waarom de profwielrensters wel wat meer kilometers mogen fietsen (of de mannen minder): https://jurgenvanteeffelen.nl/waarom-de-vrouwen-best-wat-meer-kilometers-mogen-fietsen-op-het-wk-of-de-mannen-minder/

 

De steeds kleiner wordende verschillen tussen mannen en vrouwen tijdens ultramarathons en Ironmans: https://www.220triathlon.com/training/women/are-women-the-stronger-sex/

 

Alle cijfers over ultraloop wedstrijden op een rij: https://runrepeat.com/state-of-ultra-running

 

De rol van testosteron bij de sportprestatie en de casus Caster Semenya: https://jurgenvanteeffelen.nl/m-v-in-de-atletiek-een-kwestie-van-testosteronwaarden/

 

Ross Tuckers artikelenserie over man-vrouw verschillen in de atletiek: https://sportsscientists.com/2007/10/introducing-an-upcoming-series-on-women-vs-men-in-the-marathon-4-part-series/

 

Alles over Semenya, testosteron en intersekse sporters: https://sportsscientists.com/thread/caster-semenya/

 

Het aangrijpende verhaal van Annet Negesa die zich op voorspraak van de internationale atletiekbond liet opereren: https://www.nytimes.com/2019/12/16/sports/intersex-runner-surgery-track-and-field.html

 

Puck Moonen op Instagram: https://www.instagram.com/puckmoonen/

 

Filmpje n.a.v. de vraag van luisteraar Rene de Lange of Tom Dumoulin ook aan zijn core stability werkt: https://www.youtube.com/watch?v=Qef6G6f7lZI&list=PLuK4LAcQonrJnRBqwN-plBxFDcFyYj47_

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Slimmer presteren door goed slapen

Dit is de 31ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Slimmer presteren door goed slapen

INLEIDING:

‘De Tour win je in bed’, aldus Joop Zoetemelk. De voormalig renner zag het belang van voldoende slaap voor een goede sportprestatie al in. Maar wat als je een slechte slaper bent of dat de spanningen voor een wedstrijd je uit je slaap houden, wat moet je dan? We vragen het aan onze ‘Special Guest’, sportarts en slaapdeskundige, Kasper Janssen.

Toen wij in aflevering 2 van de podcast -die over optimaal herstellen na het sporten ging- het boek ‘Good to Go’ van de Amerikaanse wetenschapsjournaliste Christie Aschwanden bespraken, kwam het al als beste herstelmiddel voor een atleet naar voren: voldoende slaap.

Want ja, allemaal leuk en aardig die fancy drankjes en gadgets die er op de markt zijn en pretenderen dat je hiermee sneller bijkomt na een training, wie het moet doen met te weinig slaapuren of bewust wordt gewekt terwijl hij net aan het tukken is, zal dit uiteindelijk merken in zijn sportprestatie. Die gaat namelijk achteruit.

Zo ook Kasper Janssen, die als roeier tijdens zijn drukke co-schappen te maken kreeg met korte en doorwaakte nachten, en op zoek ging naar manieren om zijn slaapgedrag te verbeteren. Hij dook in de wetenschappelijke studies naar het effect van slaap op de sportprestatie en ziehier: basketballers scoren meer, tennissers serveren nauwkeuriger, studenten sprinter snellers en netbalspelers springen hoger wanneer ze aan hun benodigde hoeveelheid slaap zijn gekomen.

Dat laatste is zelfs lastig voor Nederlandse topsporters blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit, waar 42% werd gekarakteriseerd als ‘matige slaper’. Maar er zijn uitzonderingen: Epke Zonderland en Pieter van den Hoogenband bijvoorbeeld, die beiden gretig gebruik maken van een powernap in de voorbereiding op een belangrijke training of wedstrijd. Janssen gebruikte deze kennis tijdens het schrijven van zijn boek ‘De Powernap paradox – hoe een simpel dutje je beter laat presteren’.

In de 31e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast bespreken Gerrit en Jurgen met ‘slaap dokter’ Kasper Janssen het belang van slaap op de sportprestatie en wat een powernap daaraan bij kan dragen. Zijn er andere slimme manieren, trucs, apps of speciale middeltjes op de markt om de slaapkwaliteit te verbeteren? En is een slaapcoach, zoals de wielerploeg van Sky een paar jaar geleden in zijn gelederen had, inmiddels een must voor iedere topsporter?

 

SHOWNOTES:

De website van Kasper Janssen en Nap@Work: https://www.napatwork.nl/

Het boek ‘de Powernapparadox’: http://www.powernapparadox.nl/

Het slaapprotocol van de Skyploeg tijdens de Tour van 2018: https://www.volkskrant.nl/sport/de-tour-win-je-in-bed-met-tape-over-het-standby-knopje-van-de-tv~bd7bbfdd/

Onderzoek van de Radboud universiteit naar het slaapgedrag van Nederlandse topsporters: https://sportgericht.nl/site/assets/files/1232/sg_2016_3_06_11_nieuwenhuys.pdf

Hoofdband van Philips om slaap te stimuleren (in 2021 verwacht): https://www.philips.nl/c-e/hs/sleep-solutions/smartsleep-headband.html

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Innovaties in het wielrennen: zijn ze allemaal zo nuttig?

Dit is de 30ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Innovaties in het wielrennen: zijn ze allemaal zo nuttig?

INLEIDING:

De Tour en het WK zijn net voorbij en nu zitten we alweer midden in de Giro en de ‘voorjaarsklassiekers’. Het is eindelijk weer koers! Opvallend is dat het peloton ieder jaar weer een stukje harder lijkt te gaan. In hoeverre hebben innovaties als windtunnels, voedingsapps, hoogtestages en ketonen hieraan bijgedragen? En wat heeft de amateurfietser eigenlijk aan al die nieuwe ontwikkelingen? Je hoort het in de 30e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

Toen Primoz Roglic op 19 september 2020 ontredderd op de top van La Planche des Belles Filles neerzeeg vanwege het verlies van de gele trui aan zijn landgenoot Tadej Pogacar, gingen onherroepelijk de herinneringen van veel wielerliefhebbers terug naar 23 juli 1989. Even hulpeloos als Roglic ruim dertig jaar later lag die dag Laurent Fignon, de Fransman met de kenmerkende studentenbril en blonde paardenstaart, uitgeput op het asfalt van de Champs-Élysées. Weg was de gele trui en de Tourwinst: Fignon had 8 seconden te lang over de afsluitende tijdrit van Versailles naar hartje Parijs gedaan.

Greg Lemond nam in 1989 de hoogste trede van het Tourpodium in. Waar de Amerikaan op de afsluitende dag zijn ‘buitenaardse’ snelheid van gemiddeld 54 en een halve kilometer per uur vandaan had getoverd, was toen nog grotendeels gissen. Dat is tegenwoordig wel anders. Een goede stroomlijn op de fiets tijdens een tijdrit is een basisvoorwaarde voor een renner die hoog wil eindigen in het klassement. Het revolutionaire triatlonstuur en de Calimero-helm waar Lemond destijds mee op de proppen kwam, bleken dan ook blijvende innovaties in de wielersport. Om kleine procentjes winst te halen, laten ploegen tegenwoordig hun fietsen, helmen en kleding doormeten in de windtunnel waar ook de renners zelf opgevouwen op hun tijdritfiets de koude luchtstromen moeten doorstaan.

En aerodynamica is nog maar één aspect waar een wielerteam veel aandacht, tijd en geld aan besteed. Uitgekiende trainingsschema’s, gebalanceerde voedingsstrategieën al dan niet met ketonen op het menu, trainingskampen in de bergen: het heeft er alle schijn van dat wetenschappelijke kennis op alle fronten toegepast wordt in het moderne wielrennen. Maar is dit ook zo en wat is het bewijs dat deze innovaties de fietsprestatie echt helpen?

In de 30e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast nemen Gerrit en Jurgen de vernieuwingen in de wielersport van de laatste jaren onder de loep en tijdens het ‘Zoomen met Vroemen’ horen zij coach Guido Vroemen uit over de laatste foefjes op het gebied van de aerodynamica.

 

SHOWNOTES:

Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee begon: Placebo als Wondermiddel in het huidige wielrennen (verschenen op CyclingOpinions.nl): https://jurgenvanteeffelen.nl/placebo-wondermiddel-in-het-huidige-wielrennen/

Wat maakt Pogacar zo goed (volgens zijn coach)?: https://www.velonews.com/events/tour-de-france/pogacars-coach-on-tour-de-france-preparations-he-was-so-fit-in-may-i-told-him-to-have-a-week-off/

Tweet van Jonathan Vaughters over Uran zonder fietscomputer: https://twitter.com/Vaughters/status/1305170958249066496

Netflix documentaire ‘El Dia Menos Pensado’ over Movistar: https://indekopgroep.nl/netflix-documentaire-movistar/

De wattages van Tom Dumoulin in zijn Sunweb tijd: https://jurgenvanteeffelen.nl/tom-dumoulin-de-man-van-59-watt-per-kilo-bergop/

Een vermogenspaspoort als hulpmiddel voor een schone wielersport?: https://jurgenvanteeffelen.nl/een-verplicht-vermogenspaspoort-voor-een-schone-wielersport/

Bert Blocken over het belang van de juiste helm: https://www.wielerflits.nl/nieuws/hoogleraar-aerodynamica-wijt-verlies-roglic-deels-aan-tijdritpak-en-helm/

Guido Vroemen bij de NOS over de vermogens van Pogacar: https://nos.nl/video/2349336-is-pogacar-met-zijn-waardes-bovenmenselijk-nee-maar-wel-een-toptalent.html

De vermogens van Roglic die hij na de Tour (en na de opname van deze Slimmer Presteren aflevering) deelde met Thijs Zonneveld: https://www.ad.nl/tour-de-france/hoe-primoz-roglic-de-tour-kon-verliezen~a6436400/

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bietensap als ‘toverdrank’: zinvolle aanvulling op het dieet voor sporters?

Dit is de 29ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Bietensap als ‘toverdrank’: zinvolle aanvulling op het dieet voor sporters?

INLEIDING:

Tijdens de Olympische Spelen in Londen in 2012 stonden verdacht veel atleten met paars uitgeslagen lippen en een donkerrode gloed op hun tanden aan de start: bietensap maakte zijn intrede in de sportwereld. Tien jaar later prijzen fabrikanten van voedingssupplementen het paarse goedje nog altijd aan als ondersteuning van de sportieve prestaties. Waarom eigenlijk?

Het zijn niet zozeer de vitaminen of het ijzer in de biet die de sportprestatie omhoog stuwen. Nitraat is namelijk het bestanddeel van de biet waar magische krachten aan toegeschreven worden.

In 2007 publiceerden Zweedse wetenschappers voor het eerst dat nitraat gunstige effecten op de sportprestatie heeft. Ze lieten een klein groepje van negen jonge mannen fietsen op een hometrainer en gaven ze een sapkuurtje van drie dagen. De ene keer zat er nitraat in het drankje, de andere keer was het water maar dan wel met dezelfde smaak, kleur en geur als het nitraatsapje. Tot hun eigen verbazing zagen de onderzoekers dat de negen mannen minder zuurstof hoefden te gebruiken tijdens hun fietssessie wanneer ze het echte nitraatsapje hadden gedronken. Het leek er sterk op dat het nitraat ervoor zorgde dat ze efficiënter met hun energie om konden gaan.

Sindsdien is nitraat hot en met name de groenten die een flinke hoeveelheid ervan bevatten. Dat zijn rucola en spinazie maar vooral rode bieten en dus ook het sap ervan. Gezien het aantal verhalen op internet over wielrenners met een felroze plas en lopers die kokhalzend hun paarse maaginhoud naar buiten werken na een race, zijn het vooral duursporters die van de bieten wel pap lusten.

Het nitraat is trouwens niet de echte stof waar het om draait maar meer het verpakkingsmiddel. Bacteriën in het speeksel zetten in de mond nitraat om in nitriet, waar vervolgens in het lichaam het gas stikstofmonoxide van wordt gemaakt. Sommige tandpasta’s of kauwgum hebben een vernietigende werking op deze bacteriën, zodat nitraat niet wordt omgezet. Kom je een sporter tegen met paarse tanden en een slechte adem, dan heeft hij hoogstwaarschijnlijk van de bieten gesnoept!

Na de Zweedse studie in 2007 stond ook de wetenschap niet stil en vele studies volgden. Maar een consistent gunstig effect op de sportprestatie werd niet altijd gevonden.

Waar dat precies aan ligt, daar proberen Gerrit en Jurgen in de 29e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast een antwoord op te vinden; Gerrit als proefkonijn tijdens een hardloopwedstrijd, Jurgen door de verschillende wetenschappelijke inzichten op een rijtje te zetten. En schotelt coach Guido Vroemen zijn atleten eigenlijk bietensap voor? Je hoort het tijdens ons vaste onderdeel ‘Zoomen met Vroemen’.

 

SHOWNOTES:

Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee begon: “Bietensap, het toverdrankje van Leicester City (verschenen op website Buitenkant Voet, mei 2016). http://www.buitenkantvoet.com/2016/05/16/bietensap-het-toverdrankje-van-leicester-city/

Factsheet bietensap-nitraat op ‘Alles over Sport’: https://www.allesoversport.nl/artikel/factsheet-bietensap-nitraat/

Studie van universiteit Maastricht naar het effect van nitraatdrankjes op de bloeddruk: https://www.maastrichtuniversity.nl/nl/nieuws/nitraatrijke-groenten-hebben-gunstig-effect-op-bloeddruk

Zweedse studie uit 2007 die een gunstig effect van bietensap op de fietsprestatie liet zien: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17635415/

Bietensaponderzoeker Andrew Jones (@AndyBeetroot) op Twitter: https://twitter.com/AndyBeetroot

Promotieonderzoek Kristin Jonvik naar bietensap en sportprestaties: https://www.han.nl/onderzoek/nieuws/kristin-jonvik-nitraatsup/

Promotieonderzoek Floris Wardenaar naar voedingsgewoonten van Nederlandse topsporters: https://www.han.nl/onderzoek/nieuws/promotie-floris-wardenaar/

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Trainingsleer: hoe train je altijd met resultaat?

Dit is de 28ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Trainingsleer: hoe train je altijd met resultaat?

INLEIDING:

Sneller, hoger, sterker en gezonder: het zijn de beloofde opbrengsten van hard trainen. Maar niet iedereen verbetert tijdens een trainingsprogramma; sommigen mensen zelfs helemaal niet. Hoe zorg je ervoor dat je profijt van een training hebt en dat je lichaam ook op langere termijn reageert op de aangeboden prikkels?

Ze zijn vaak de lastpakken voor een onderzoeker die op zoek is naar snelle resultaten en een simpele statistische analyse: mensen die niet, of zelfs tegendraads, reageren op een onderzochte interventie. Non-responders worden ze genoemd en ze worden regelmatig aangetroffen in experimentele studies naar (genees)middelen of het effect van een hoogtestage op de fysieke prestatie. Maar ook als het om sport en bewegen gaat, zijn er mensen bij wie een trainingsprogramma niet lijkt aan te slaan.

Het was één van de belangrijke conclusies van de HERITAGE family study die eind vorige eeuw in vijf Amerikaanse en Canadese onderzoekscentra uitgevoerd werd. Ruim 700 leden van in totaal 130 families, die gezond waren maar weinig aan sport deden, werden twintig weken lang onder begeleiding aan een gestandaardiseerd en progressief fietsprogramma van in totaal zestig trainingen onderworpen en de effecten ervan op hun gezondheid aan de hand van een batterij aan parameters bepaald. Die vielen gemiddeld genomen weliswaar positief uit, maar hoofdonderzoeker Claude Bouchard merkte tevens op dat er een enorme variatie tussen mensen was en dat sommigen ogenschijnlijk nul profijt van de training hadden.

De bevinding dat er een grote variatie bestaat in de lichamelijk reactie van mensen op een beweegprogramma is inmiddels bevestigd in andere onderzoeken. In 2017 kwam een groep van internationale onderzoekers bij elkaar in Baton Rouge in de Verenigde Staten om de bestaande studies op een rij te zetten. Hun conclusie: ongeacht de precieze lengte van het totale programma (vanaf twintig weken tot twaalf maanden) en de frequentie, duur en intensiteit van de trainingen, en ongeacht om welke groep proefpersonen het gaat, er bestaat een groep mensen die amper lijkt te reageren op een vaststaande ‘dosis’ inspanning, zelfs wanneer dat onder professionele begeleiding gebeurt. In het geval van een programma dat gebaseerd is op de algemene beweegrichtlijnen gaat het hierbij om zo’n één op de vijf mensen die als een non-responder kunnen worden gezien.

In de 28e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast bespreken Gerrit en Jurgen waar de grote variatie in trainingsverbetering vandaan komt en hoe een sporter ervoor kan zorgen dat hij geen non-responder wordt. Tijdens het ‘Zoomen met Vroemen’ vertelt coach Guido Vroemen welke acties hij allemaal onderneemt zodat zijn atleten optimaal blijven reageren op de training.

 

SHOWNOTES:

Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee begon: “Trainen zonder resultaat: non-responders onder de loep” (verschenen in Sportgericht, nr 4, 2020). https://jurgenvanteeffelen.nl/trainen-zonder-resultaat-non-responders-onder-de-loep/

Hoeveel moet je bewegen volgens de beweegrichtlijnen? https://www.allesoversport.nl/artikel/hoeveel-moet-je-bewegen-volgens-de-beweegrichtlijnen/

Sportrusten over supercompensatie en het belang van herstel: https://www.sportrusten.nl/wat-doe-je-als-je-blijft-hangen-op-hetzelfde-niveau/

Boek ‘Fast-track triathlete’ van Matt Dixon: https://www.libris.nl/boek/?authortitle=matt-dixon/fast-track-triathlete–9781937715748

Website Rob Veer: https://www.robveer.com/

Website Jeroen Rietvelt: https://www.jeroenrietvelt.nl/

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *