(Geen) zin om te sporten: tips voor extra motivatie en inspiratie

Dit is de 21ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

(Geen) zin om te sporten: tips voor extra motivatie en inspiratie

INLEIDING:

In deze laatste aflevering van het eerste seizoen (geen paniek: na de zomervakantie zijn we er weer) vatten Gerrit en Jurgen de belangrijkste lessen van de eerste twintig afleveringen van de Slimmer Presteren Podcast samen en geven aan de hand van het boek ‘Endure’ (aanrader!) van wetenschapsjournalist Alex Hutchinson mentale tips om slimmer te presteren.

Lange tijd werden fysieke prestaties voornamelijk beoordeeld vanuit de wetenschappelijke kennis die er over spieren, hart en longen bestond, en leek ‘het hoofd’ een ondergeschikte rol te spelen. Onterecht, concludeerde Hutchinson, nadat hij zijn boek over de grenzen van het menselijk presteren geschreven had.

 

Voor het boek putte hij uit talloze wetenschappelijke studies, gesprekken met deskundigen en zijn eigen ervaringen als atleet. Als student van 20 jaar en lid van het hardloopteam van de Canadese McGill universiteit weet Hutchinson namelijk out of the blue tijdens een 1500 meter wedstrijd de voor hem magische grens van 4 minuten te verbreken. Hij had de hoop op zo’n prestatie eigenlijk al opgegeven, maar nu was het hem tijdens een onbeduidende indoorwedstrijd ineens wél gelukt. Hoe dat kwam, daar kwam Hutchinson na de race pas achter: een onoplettende tijdwaarnemer had hem onbedoeld geholpen door aan het begin van de wedstrijd veel te snelle tussentijden door te geven.

 

Vanaf die dag was de 4 minuten-grens geen grens meer voor Hutchinson. Net zoals dat voor menig atleet niet meer was toen Roger Bannister in 1954 de mijl in 3 minuut en 59,4 seconden wist te beëindigen, en naar verwachting een marathon binnen de twee uur over vijf jaar geen hele bijzondere prestatie meer zal zijn. Het geeft volgens Hutchinson maar aan dat fysieke grenzen meer in het hoofd dan in het lichaam zitten. Hij verwijst daarbij naar een studie waarin proefpersonen tijdens een statische squat (‘muurzitten’) het steeds langer volhielden wanneer ze beloond werden met een groter geldbedrag. ‘Zorgt geld voor een verandering in de fysiologie? Nee, het zijn je hersenen die de grens bepalen.’

 

Hoe de hersenen dit doen en hoe je ze in je eigen voordeel kunt beïnvloeden tijdens het sporten, daar gaat aflevering 21 van de Slimmer Presteren Podcast over. Want slimmer presteren betekent vooral ook: het koppie erbij houden.

 

 

SHOWNOTES:

Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee begon: “Rekbare grenzen aan de menselijke prestatie” verschenen in Sportgericht (Nr. 2, 2020): https://jurgenvanteeffelen.nl/rekbare-grenzen-aan-de-menselijke-prestatie/

 

De ‘Zomervakantie Boekentips’:

Boek ‘Born to Run’ van Christopher McDougall: https://www.chrismcdougall.com/born-to-run/

Boek ‘Endure’ van Alex Hutchinson: https://runningmagazine.ca/reviews/review-endure-by-alex-hutchinson/

 

Boek ‘Two Hours’ van Ed Caesar: https://www.theguardian.com/books/2015/jul/18/two-hours-the-quest-to-run-the-impossible-marathon-ed-caesar-review

 

Boek ‘The Sports Gene’ van David Epstein: https://www.nytimes.com/2013/08/13/science/the-sports-gene-considers-the-root-of-athletic-success.html

 

Het geheim van wielrennen: https://hetgeheimvanwielrennen.nl/

 

Het Maakbare Uur: https://www.harpercollins.nl/9789402702460/het-maakbare-uur/

 

De Hardloop Revolutie (Sportrusten): https://www.sportrusten.nl/webshop/boeken/hardloopboeken/hardlooprevolutie/

 

Trending Topic: we moeten iets met social media #Maarwat (ebook): https://www.kobo.com/nl/nl/ebook/trending-topic

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Atletenbegeleiding op maat: hoe kijkt Guido Vroemen naar zijn data?

Dit is de 20e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Atletenbegeleiding op maat: hoe kijkt Guido Vroemen naar zijn data?

INLEIDING:

Meten is weten is het huidige credo in duursporten zoals het wielrennen. Alleen…wat zeggen die getallen allemaal? Hoe zet je data optimaal in om beter te presteren? We vragen het aan onze ‘special guest’ Guido Vroemen, eigenaar van het Sportmedisch Adviescentrum Midden-Nederland in Amersfoort, inspanningsfysioloog maar vooral ook trainer/coach van succesvolle (para)triatleten, mountainbikers en wielrenners, zoals Jetze Plat, Anne Terpstra en Donald Hillebregt.

 

Het onderwerp is data. Want daar is Vroemen een fervent fan van. ‘Heb je een vermogensmeter?’ Het is de eerste vraag die een triatleet of wielrenner te horen krijgt als hij bij Vroemen aanklopt. Dat hoeft overigens niet per se een topsporter te zijn, Vroemen helpt ook graag de recreatieve sporter om een extra stap te maken. Maar dan wel met behulp van meters, getallen en data. Want die leveren precies de informatie op, waardoor Vroemen weet of de trainingen aanslaan of dat hij moet ingrijpen omdat oververmoeidheid op de loer ligt of dat een atleet juist net teveel de kantjes er vanaf loopt.

 

Naar welke getallen kijkt Vroemen precies en kan hij er blind op varen? Hoe zet hij de data optimaal in voor zijn trainingen en om zijn atleten beter te laten presteren? Aan welke knoppen draait hij tijdens de opbouw van het seizoen en wanneer de wedstrijden eraan komen? En Jetze Plat en Anne Terpstra, het zijn beide wereldtoppers, maar wel in andere disciplines: hoe lastig is het om voor iedereen – topatleten én recreanten – een op maat gesneden trainingsprogramma te maken? Je hoort de antwoorden in aflevering 20 van de Slimmer Presteren Podcast.

 

SHOWNOTES:

Het artikel dat Jurgen over het werelduurrecord van handbiker Jetze Plat schreef: https://jurgenvanteeffelen.nl/een-lang-uur-scheef-en-tandenknarsend-op-een-ligfiets/

 

Het artikel dat Jurgen over het proefschrift van Teun van Erp (‘Belasting, intensiteit en prestatie in het profwielrennen’) schreef: https://jurgenvanteeffelen.nl/belasting-intensiteit-en-prestatie-in-het-profwielrennen/

 

Interview met Vroemen in Arts en Auto: https://www.artsenauto.nl/ik-had-ook-fietsenmaker-kunnen-zijn/

 

Het geheim van wielrennen: https://hetgeheimvanwielrennen.nl/

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sporten in de hitte: hoe ga je daar mee om?

Dit is de 19e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Sporten in de hitte: hoe ga je daar mee om?

INLEIDING:

Bij zomerse temperaturen is het een stuk fijner om lui op het terras te zitten dan aan het sporten te gaan. Het zit hem in onze spieren: als die actief worden, produceren ze niet alleen de benodigde kracht om vooruit te komen maar ook veel onnodige warmte. Die moet het lichaam snel kwijt zien te raken omdat bij een te hoge kerntemperatuur onze hersenen besluiten dat we het rustiger aan moeten doen of zelfs moeten stoppen: het is een rampscenario voor iedere sporter.

 

De Olympische Spelen in Tokyo zijn een jaartje verschoven. Als er één voordeel voor de deelnemende atleten te noemen is, dan is het wel dan ze nu extra tijd hebben om zich voor te bereiden op de extreme hitte in de zomer in Japan. Met een temperatuur van bijna 35 graden en een relatieve luchtvochtigheid van rond de 75 procent beloven het namelijk de meest uitdagende Zomerspelen in de geschiedenis te worden. Uitdagend én risicovol: bij hoge temperaturen liggen voor de atleten spierkramp, een lage bloeddruk, uitdroging en zelfs een hitteberoerte op de loer.

 

Hoe kunnen zij zich hier op voorbereiden? Er is maar één manier: het lichaam aan de hitte te laten wennen, oftewel acclimatiseren. Door een week tot tien dagen gedurende een paar uur per dag te sporten in de warmte lukt het een atleet om zijn zweetproductie te verdubbelen en ervoor te zorgen dat zijn kerntemperatuur niet te hard omhoog loopt. Hij hoeft hier tegenwoordig niet meer per se naar een tropisch oord maar kan zich ook voorbereiden in een klimaatkamer.

 

Om te ervaren hoe warm en benauwd het in Tokyo gaat worden, meldde Jurgen zich als proefpersoon voor een wetenschappelijke studie bij de klimaatkamer in Papendal. In de 19e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast hoor je hoe het hem vergaan is en geven hij en Gerrit antwoord op de vraag wat nou de beste manier is om op een hete zomerdag optimaal te kunnen presteren zonder jezelf in de problemen te brengen.

 

 

SHOWNOTES:

Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee begon: “Op temperatuur voor Tokio” verschenen op de website van Jurgen (Maart, 2020): https://jurgenvanteeffelen.nl/op-temperatuur-voor-tokio/

 

Achtergrondartikel in Sportgericht over probleem van hitteberoerte tijdens langdurige inspanning: http://www.sportgericht.nl/site/assets/files/1343/sg_2018_2_19_23_wiggers.pdf

 

Koelbaden aan de finish van o.a. marathon Rotterdam: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4664341/koelbaden-marathon-rotterdam-overlijden-heatstroke-hitteberoerte

 

Zelf je zweetproductie bijhouden: https://www.mysportscience.com/single-post/2017/07/14/How-much-do-you-sweat

 

De witte broek van Van der Poel: cool of koel? Verhaal van Jurgen in Wielrenblad: https://jurgenvanteeffelen.nl/de-broek-van-van-der-poel-cool-of-koel/

 

Filmpje over gevolgen hitte-beroerte bij Zembla: https://www.youtube.com/watch?v=S7u6h4z-Bjg

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

1 reactie op “Sporten in de hitte: hoe ga je daar mee om?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ouder worden én fit blijven: hoe doe je dat?

Dit is de 18e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Ouder worden én fit blijven: hoe doe je dat?

INLEIDING:

Tennisser Roger Federer, wielrenners Alejandro Valverde en Nairo Quintana, Nederlandse triathlon legende Rob Barel en keeper Guanluigi Buffon: sommige topsporters lijken helemaal geen last van hun leeftijd te hebben. Waar de sportieve piek ligt hangt logischerwijs van de sport af.

Sporten die om weinig fysieke inspanning vragen, zoals schieten met een geweer of met een boog, zeilen of paardrijden, daar kan een grijsaard nog prima in de top meedraaien, blijkt uit de geschiedenis van de Olympische Spelen: vanaf de eerste Spelen in 1896 hebben meer dan 125 vijftigplussers op deze onderdelen eremetaal binnengesleept. Op zijn 72e zelfs won de Zweed Oscar Swahn in 1920 nog een zilveren plak bij het schieten, bij het onderdeel ‘dubbel shot op lopend hert, in een team’.

Maar bij sporten waar meer van het lichaam wordt gevraagd, komt de ouderdom onherroepelijk om de hoek kijken. De maximale hartslag daalt met de leeftijd, de bloedvaten worden stijver en de spieren krimpen.

Het gevolg: het uithoudingsvermogen neemt af en ook de spierkracht wordt minder. Vooral het laatste holt hard achteruit wanneer mensen weinig aan sport doen: ze verliezen al snel rond de 30 procent van hun spiermassa en dit gaat gepaard met een afname in kracht van 75 procent.

Maar er is goed nieuws: het hart en spieren zijn altijd te trainen, ook op latere leeftijd. Gezonde ouderen van 70 jaar die zes maanden lang gerichte krachttraining deden, zagen hun bovenbenen niet alleen iets dikker worden maar vooral ook veel sterker. De getrainde oudjes kwamen met hun kracht en spiermassa zelfs dicht in de buurt van een referentie groep van 23-jarigen die weinig aan sport deden.

Hoe dit precies werkt en wat de slimste manier van sporten is om gezond en fit ouder te worden, hoor je in de 18e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

 

SHOWNOTES:

Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee begon: “Topsporters: sneller, hoger, sterker…en ouder?”, verschenen op de website van Jurgen (2017): https://jurgenvanteeffelen.nl/topsporters-sneller-hoger-sterkeren-ouder/

 

Interview van Jurgen met de ‘onverwoestbare’ triatleet Rob Barel: https://utrechtsesportkrant.nl/triatleet-rob-barel-ook-nog-op-zestigste/

 

Zuinig op het lichaam: interview van Jurgen met hardloper Aart Stigter: https://nieuwsbladdekaap.nl/lokaal/zestigjarige-hardloper-aart-stigter-blijft-presteren-219793

 

Fysiologie van de 59-jarige ‘sub 2 en een half uur’ marathonloper Tommy Hughes: https://www.outsideonline.com/2410181/masters-marathoners-physiology-research

 

The 86-jarige ‘Iron Nun’ triatlete Madonna Buder in reclamefilmpje van Nike: https://www.youtube.com/watch?v=EPSZ1lQJEYk

 

De cijfers van Veiligheid.nl over het aantal hardloopblessures in Nederland: https://www.veiligheid.nl/sportblessures/preventie-per-sport/hardlopen

 

Aflevering van Ross Tuckers podcast over bewegen als hét medicijn tegen ouder worden: https://podcasts.apple.com/gb/podcast/the-remarkable-effects-of-exercise-on-ageing/id1461719225?i=1000474410138

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

2 reacties op “Ouder worden én fit blijven: hoe doe je dat?”

Mooie aflevering en herkenbaar. Ik ben nu 47 jaar en merk dat ik minder snel ben dan pakweg 10 jaar geleden. Maar binnen mijn leeftijdsgroep is het best oké en geniet ik vooral van de progressie die ik nog steeds zie in mijn uitslagen. Ik bouw heel bewust ook 2 krachttrainingen per week in. Hetzij als onderdeel van een fiets-, loop- of zwemtraining, hetzij in het krachthonk (serieus ijzersmijten). Mentaal ben ik wel sterker dan vroeger: ik kan veel beter afzien en ‘pijn’ en moeheid tijdens een wedstrijd veel makkelijker aan. Daar had ik bijvoorbeeld als twintiger juist weer veel moeite mee.

Klinkt goed Harmen! Je trainingen lijken ‘perfect’ om nog vele jaren jong en fit te blijven. Grappig om te lezen dat je tegenwoordig beter met de pijn om kan gaan… biedt perspectieven voor laatbloeiers! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De missie van Miranda Boonstra: (Hard)lopen bij borstkanker

Dit is de 17e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering spreken Gerrit en Jurgen uitgebreid met ‘special guest’ Miranda Boonstra over:

De missie van Miranda Boonstra: (Hard)lopen bij borstkanker

INLEIDING:

In 2012 kwam Boonstra 8 seconden op de marathon van Rotterdam tekort om aan de Olympische Spelen in Londen mee te mogen doen, maar met een totaal van 16 Nederlandse titels op haar palmares mag ze zeker trots op haar atletiekcarrière zijn. Tegenwoordig zet Boonstra haar passie voor het hardlopen ook in voor vrouwen met borstkanker.

Boonstra kwam op dit idee toen haar zus met de diagnose borstkanker werd geconfronteerd en daar steeds vermoeider van werd. Toen werd vooral gedacht dat kankerpatiënten het rustig aan moesten doen en sporten meer kwaad dan goed zou doen. Maar Boonstra, die fysiotherapie en bewegingswetenschappen studeerde, vond dat stilzitten geen goed idee en bedacht een hardloopprogramma voor haar zus. Het pakte goed uit, haar zus werd fitter en sterker en gezamenlijk liepen de gezusters Boonstra in 2017 de Zevenheuvelenloop uit.

Inmiddels zag Boonstra meer en meer wetenschappelijke studies verschijnen die een gunstig effect van bewegen voor kankerpatiënten rapporteerden. Het deed Boonstra besluiten om haar kennis en de ervaring die ze met haar zus had opgedaan, te gebruiken om meer vrouwen met borstkanker in Nederland aan het hardlopen te krijgen, een initiatief dat ze RCVRY RUN (Recovery Run) noemde.

Inmiddels is Boonstra gestart met het opleiden van RCVRY RUN trainers in het hele land, die op een verantwoorde manier vrouwen met (borst)kanker middels een beweegprogramma kunnen begeleiden. De boodschap daarbij is dat bewegen en sport tijdens kanker een onderdeel moet zijn van het behandeltraject: een actieve patiënt kan immers de chemokuren beter verdragen, is fitter, heeft een betere slaapkwaliteit, en zal na de behandelingen sneller herstellen en eerder kunnen participeren in de maatschappij.

In de 16e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast laten we daarom Miranda Boonstra graag aan het woord om haar RCVRY RUN initiatief toe te lichten. Ook blikken we terug op Boonstra’s imposante atletiekcarrière en willen we van haar horen of ze de nieuwe springveerschoenen nog steeds niet ziet zitten.

 

SHOWNOTES:

Het artikel van Miranda waar het allemaal mee begon: Miranda’s ingezonden brief in de Volkskrant over de springveerschoenen van Nike: https://www.mirandaboonstra.nl/2020/02/11/de-springveerschoen/

Miranda Boonstra op Twitter: https://twitter.com/MirandaBoonstra

Miranda Boonstra volgens Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Miranda_Boonstra

Miranda’s website: https://www.mirandaboonstra.nl/

De website van RCVRY RUN: https://www.rcvryrun.nl/

Aflevering 6 van de Slimmer Presteren Podcast over innovatie in de sport en de magische hardloopschoenen van Nike: https://slimmer-presteren-podcast.nl/captivate-podcast/06-nike-vaporfly-wat-is-de-grens-van-innovatie-in-de-sport-slimmer-presteren-podcast/

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *