Afsluiting seizoen 3: Slimme tips van onze favoriete luisteraars

Dit is de 63e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Afsluiting seizoen 3: Slimme tips van onze favoriete luisteraars

INLEIDING:

Pfffh. Moe maar voldaan sprint de Slimmer Presteren Podcast naar de eindstreep van alweer haar derde seizoen. Na 62 afleveringen is het woord nu aan onze Vrienden van de Show. Welke tips hebben zij om slimmer te presteren? In deze 63e aflevering blikken we terug en kijken vooruit naar seizoen 4. Op naar de 100!

Zo’n marathon hakt er behoorlijk in, zo merkten de mannen van de Slimmer Presteren Podcast nadat ze de 42e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast hadden opgenomen. Ze voelden zich vermoeid, hun hartslagfrequentie werd vlakker en kleine blessures begonnen op te spelen. Jurgen dook daarom eens in de wetenschappelijke literatuur en opperde om het maar eens over een andere boeg te gaan gooien tijdens de aftrap van het derde seizoen. Het D-woord viel. Doping dus. Valt dat eigenlijk ook onder Slimmer Presteren?

Om goed beslagen ten ijs te komen werd een groep specialisten ingevlogen voor de Doping Specials: Douwe de Boer, Herman Ram, Peter Joosten, Thijs Zonneveld, Marco Knippen en uiteraard onze ‘eigen’ Guido Vroemen. Nadat Gerrit en Jurgen alle voor- en tegens tegen elkaar hadden afgestreept was hun slotconclusie: laten we het maar gewoon bij cafeïne in de vorm van koffie houden en wellicht kunnen we nog wat supplementen, zoals vitamine D en bicarbonaat, erbij proberen.

Halverwege het seizoen sloeg de verveling toen: tijd om wat variatie aan te brengen in de training. Wat gebeurt er als we minder doen? En wat als we juist heel veel gaan trainen? Kan de muziek van de Slimmer Presteren Podcast Playlist de prestatie nog wat oppeppen? Kunnen we nog wat gratis energie krijgen door te sleutelen aan de aerodynamica?

En tot slot: wat moeten we met al die subjectieve informatie die ons lichaam ons voorschotelt? Data-analist Stephan van der Zwaard wist hier gelukkig wel raad mee.

Hebben Gerrit en Jurgen inmiddels alle wijsheid op het gebied van sport, wetenschap en innovatie in pacht? Nee, zeker niet. In deze laatste aflevering voor de zomervakantie geven zij daarom het woord aan de Vrienden van de Show voor hun tips om slimmer te presteren. Fijne vakantie alvast!

 

SHOWNOTES:

De Slimmer Presteren Podcast Playlist: https://open.spotify.com/playlist/5dw61gpIXPGMIgGjTRLSDS?si=75401903ee4545ae&nd=1

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Slimmer trainen: hoe kan hartslagvariabiliteit (HRV) je hierbij helpen?

Dit is de 62e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Slimmer trainen: hoe kan hartslagvariabiliteit (HRV) je hierbij helpen?

INLEIDING:

Gewoon hard trainen en dan ga je wel vooruit: was het maar zo simpel! Een trainingsprogramma heeft helaas niet bij iedereen evenveel effect. Maar om dan meteen maar een coach in te schakelen is ook nogal wat. Kan inzicht in je HRV je helpen bij het optimaliseren van je trainingsschema? Je hoort het in aflevering 62 van de Slimmer Presteren Podcast.

‘Sinds Femke Bol haar polshartslagmeter showde, is de gadget een rage op Papendal’, zo kopte de Volkskrant afgelopen zaterdag in haar sportkatern. Hoewel sporthorloges al langer in staat zijn om de hartslag van een atleet te meten, is de nieuwste wearable extra geliefd omdat deze ook gegevens verzamelt over de trainbaarheid van de atleet die hem om de pols heeft.

Een belangrijke parameter is hierbij de hartslagvariabiliteit: hoe uitgeruster de sporter, hoe groter de natuurlijke variatie in de tijd tussen opeenvolgende hartslagen in rust, en des te meer trainingsprikkels hij of zij aankan.

Maar het mooie is, volgens onder andere atletiektrainer Bram Peters, dat dit ook de andere kant op werkt. Laat de uitslag een afname in de hartslagvariabiliteit zien, dan is hij op zijn hoede en moet hij uitkijken met wat hij zijn pupillen voorschotelt op de training. Peters denkt dan ook dat het polsbandje het begin is van een technologische revolutie op Papendal. “Over vijf of tien jaar moet je wellicht door een poortje bij de baan waar dan een lampje knippert. Groen is volledig belastbaar, oranje is oppassen en bij rood kan je helemaal niet trainen”, zo schetst hij in de Volkskrant.

Het roept de vraag op of het nu al slim is om je training af te stemmen op je HRV. Is hier wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en wat zijn de bevindingen? Zijn er valkuilen wanneer je je training wil inrichten op de uitslag van je wearable?

In aflevering 62 van de Slimmer Presteren Podcast gaan Gerrit en Jurgen op zoek naar antwoorden. Uiteraard kloppen ze hiervoor ook aan bij wearabletester van het eerste uur, coach Guido Vroemen.

 

SHOWNOTES:

Meta-analyse uit 2020 naar het effect van HRV-gebaseerde training bij duursporters: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33143175/

Studie Sander Berk bij NL triatleten op hoogtestage: https://www.researchgate.net/publication/346057205_Heart_rate_variability_during_the_first_week_of_an_altitude_training_camp_is_representative_of_individual_training_adaptation_at_the_end_of_the_camp_in_elite_triathletes

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Is een cooling-down na het sporten zinvol of onzin?

Dit is de 61ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Is een cooling-down na het sporten zinvol of onzin?

INLEIDING:

Het lijkt de normaalste zaak van de wereld: even rustig dribbelen of uitfietsen na een training. Maar terwijl wielrenners na een loodzware etappe nog minutenlang op de rollers trappen, mogen voetballers na een wissel direct op de bank plaatsnemen. Vergeten ze het misschien of heeft een cooling-down eigenlijk helemaal geen nut? We zoeken het uit in aflevering 61 van de Slimmer Presteren Podcast.

De camera’s in de teambus van Jumbo-Visma draaiden op volle toeren. Dit waren beelden waar de documentairemakers van ‘Code Geel’ op hoopten toen ze het plan hadden doorgezet om de Nederlandse wielerploeg tijdens de Tour van 2020 zowat continu te volgen. Want hier zat een volkomen gedesillusioneerde Tom Dumoulin, die zijn emoties de vrije loop liet. De Nederlandse renner, waar aan het begin van de Tour nog zoveel van verwacht werd, was veranderd in een klein, snikkend hoopje mens op een zwarte lederen stoel in een bus.

“Ik zit met zoveel pijn op de fiets”, vertelt Dumoulin in het televisiebeeld aan de aanwezige ploegleiders. “Dit kan zo niet langer.” Merijn Zeeman geeft Dumoulin een paar klopjes op zijn rug en probeert hem moed in te spreken. Een moment later zegt hij tegen de renner: “Je moet nu toch even gaan uitfietsen, Tom.”  In het daaropvolgende beeld zien we dat Dumoulin inderdaad achter de bus op de rollers aan het trappen is. Zeeman staat naast hem.

Hoe ellendig de renner zich ook voelt na een urenlange etappe, hij zal en moet een cooling-down doen. Maar waarom eigenlijk? Wat is de meerwaarde van een cooling-down na het sporten precies?

In aflevering 61 van de Slimmer Presteren Podcast zetten Gerrit en Jurgen de beschikbare wetenschappelijke kennis op een rij en checken zij tijdens het ‘Zoomen met Vroemen’ in hoeverre sportarts en coach Guido Vroemen zijn atleten verplicht tot een cooling-down na het sporten.

 

SHOWNOTES:

Overzichtsartikel van Bas van Hooren: https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-018-0916-2#Sec3

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Winst met wind: de perfecte stroomlijn op de fiets

Dit is de 60e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Winst met wind: de perfecte stroomlijn op de fiets

INLEIDING:

Dat aerodynamica een belangrijke rol speelt op de fiets laat de historie van het wielrennen zien. Wat zijn de belangrijkste inzichten die de wetenschap hierbij heeft gebracht? En is het dus zinvol voor een recreant om een prijzige aerofiets aan te schaffen? Aan de hand van opmerkelijke vernieuwingen in de geschiedenis van het wielrennen duikt aflevering 60 van de Slimmer Presteren Podcast in de wondere wereld van luchtstromen op de fiets.

Wie in het Wageningse huis waar Jan-Willem van Schip en Taco van der Hoorn wonen een bezoekje aan het toilet brengt, komt daar een krantenknipsel tegen over een zonderlinge Schotse wielrenner. Zijn naam: Graeme Obree, fietsenmaker van beroep en in 1993 out of the blue houder van het werelduurrecord op de fiets. Ook in de woonkamer hangt een foto van de Schot aan de muur.

Waarom Obree en niet pak hem beet Joop Zoetemelk hét grote voorbeeld voor de twee Nederlandse renners is, heeft alles te maken met de baanbrekende aerodynamische inzichten die de Schot destijds in het wielrennen introduceerde. Zonder tekeningen, maar met een blauwdruk van de perfecte fiets in zijn hoofd werkte Obree maandenlang iedere zaterdag aan zijn recordfiets. Voor het frame vervormde hij Japanse buizen waarvan BMX-fietsen werden gefabriceerd en ontwierp een speciaal stuur, waar de Schot plat op lag om zo weinig mogelijk hinder van de luchtweerstand te hebben.

Deze onorthodoxe houding had Obree afgekeken van de houding die skiërs tijdens de afdaling aannamen. Om de trapas bevestigde hij een kogellager die hij uit een afgedankte wasmachine sloopte en om gewicht te besparen gebruikte Obree een enkelzijdige vork aan de rechterzijde van het voorwiel. De wielen bevatten elk drie brede carbonfiber spaken en het vijf jaar oude zadel monteerde hij loodrecht boven het trapstel.

Obree reed er knetterhard op. Op 17 juli 1993 verbrak de Schot in het Vikingskipet van Hamar het werelduurrecord dat Francesco Moser negen jaar eerder in Mexico van Eddy Merckx had afgepakt. De prestatie van Obree wordt gezien als het ultieme voorbeeld dat juiste kennis van aerodynamica het verschil kan maken in de wielersport.

Hoe deze kennis anno nu wordt vergaard en slim door jou op de fiets kan worden toegepast bespreken Gerrit, Jurgen en Guido in de 60e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

 

SHOWNOTES:

Overzichtsartikel aerodynamica in het fietsen van Bert Blocken: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167610520300441

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast

Overtraining: hoe kun je het voorkomen?

Dit is de 59e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over:

Pas op: train niet meer dan goed voor je is!

INLEIDING:

No pain, no gain is het welbekende motto van alle sporters. Goed trainen is essentieel om vooruit te komen, maar voldoende herstel is hierbij ook van belang. Wanneer train je eigenlijk te hard en hoe kom je hier snel achter?  

 

SHOWNOTES:

Overzichtsartikel naar de beste maat om een negatieve trainingsrespons op te sporen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4789708/

Is ‘overreaching’ af te lezen aan het type spiervezels van een atleet?: https://www.outsideonline.com/2417531/muscle-fibers-overtraining-study

De Belgische ketonenstudie waarin de proefpersonen in drie weken over de kling werden gejaagd: https://jurgenvanteeffelen.nl/ketonen-wonderdrank-voor-wielrenners/ 

 

—-

De Slimmer Presteren Podcast is een initiatief van Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen. Vanaf begin 2020 bespreken zij wekelijks een onderwerp op het gebied van sport, onderzoek en innovatie.

 

Zie ook:

WEB: https://slimmer-presteren-podcast.nl

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/SlimmerPodcast

TWITTER: https://twitter.com/SlimmerPodcast

PODCAST PLAYERS: https://slimmer-presteren.captivate.fm/listen

VRIEND VAN DE SHOW: https://vriendvandeshow.nl/slimmerpodcast